Soms heb je zo’n dag…

Soms heb je zo’n dag…
Op weg naar je werk begint het al; een aantal mensen snijdt je af op de snelweg, en natuurlijk een of twee bumperklevers die je heel graag voorbij willen gaan. Op je werk is je collega sacherijnig, en werkt de systeembeheerder ook niet mee als je een probleem hebt. In de pauze ga je even naar de supermarkt, en daar tref je natuurlijk de enige irritante kassamedewerker die je geen blik waardig gunt. Op de terugweg hoor je nog twee mensen een flinke woordenwisseling hebben over weet-ik-veel-wat. En als je thuis komt, na weer een ritje over de snelweg met asociale weggebruikers, is je partner ook nog eens boos op je. Heerlijk dagje dus.

Mij gebeurt het ook regelmatig; ik zit me vreselijk op te winden om iemand die gewoon niet oplet en me dus afsnijdt in het verkeer, of een winkelmedewerker die gewoon niet lijkt te willen helpen, of iemand die tegen me oploopt in de winkelstraat. LET DAN OOK OP, wil ik dan roepen, en meteen diegene even opvoeden, laten zien hoe het ook kan/wel moet.

Uiteindelijk heb ik alleen mezelf ermee. Ik ben degene die geïrriteerd is, boos wordt of gedupeerd wordt. Want die andere persoon heeft het hoogstwaarschijnlijk niet door (diegenen die het expres doen daargelaten. Dat is een heel ander verhaal. Don’t get me started here…).

Ik weet op dat moment niet waar die ander mee zit, wat zijn verhaal is, wat er aan de hand is. Misschien ligt er iemand op sterven, is hij net ontslagen, is zijn relatie over, heeft hij ontzettende hoofdpijn… Allemaal redenen die we, als we er zelf last van hebben, als goede excuses zien om ons even wat minder netjes te gedragen, meestal hebben we het niet eens door dat we asociaal zijn als we zo in onze bubbel zitten van nare gedachten. Maar als de ander ons iets ‘aandoet’ dan is er ineens geen reden genoeg om dit goed te praten. Want ‘die persoon zal het wel expres doen’.

Ik postte een tijd geleden ook een blogpost hierover trouwens…

Dus als je zo’n moment (of dag) hebt dat iedereen je lijkt tegen te werken; wie weet heeft die persoon een ontzettende baaldag/-week/-maand/-jaar en kan hij er werkelijk niks aan doen dat hij je afsneed in het verkeer of erg kortaf tegen je was. Ik hoop dat jij op jouw beurt ook mededogen tegenkomt op jouw weg als je een rotdag hebt. Zo helpen we elkaar!

2 thoughts on “Soms heb je zo’n dag…

  1. Nog eentje onder het motto van ‘omdenken’: als IEDEREEN om je heen chagrijnig is en vervelende dingen doet, maar echt iedereen, is er dan mogelijk iets met JOU in plaats van met de wereld aan de hand? 😉

  2. Zo herkenbaar. Vooral na een lekker weekend vanochtend weer genoeg gestresste mensen tegen gekomen. Maar misschien hebben zij een minder leuk weekend gehad. Laten we daar maar vanuit gaan.

Wat vind jij?

