Tweedehands

Op de hoek van onze straat zit een Dorcas-winkel, een winkel waar ze tweedehands spullen verkopen en de opbrengst naar derde wereldlanden gaat. Ik kom er af en toe, om eens te kijken wat er ligt. Op de dagen dat de winkel open is, de helft van de week, is het er altijd druk. Bijzonder, om te zien wat voor een aantrekkingskracht tweedehands op mensen heeft. Ik snap het wel; ook ik vind het heerlijk om tussen troep af en toe een parel te vinden en deze voor weinig mee te nemen naar huis.

Tweedehands is in. Helaas geldt dat ook voor bedrijfsideeën. Af en toe zie je een nieuw bedrijf opkomen waarvan ik duidelijk het business idee herken van een andere onderneming, of gewoon smakeloos gekopieerd is, tot en met de website-look en huisstijl aan toe. Ik blijf het apart vinden hoe mensen dat kunnen. En dan bedoel ik: hebben ze dan echt zelf geen ideeën, dat ze die moeten jatten bij anderen? Erg jammer.

Natuurlijk snap ik wel dat het af en toe heel lastig is om bijzonder en uniek te zijn. Toch zie ik elke dag nieuwe bedrijven opstaan die echt iets nieuws hebben bedacht, of een geweldige spin-off van een al bestaand idee op hebben gezet. Dat is wellicht ook een tikkeltje tweedehands, maar maakt het uit? Tussen alle troep vind je regelmatig een parel, waarvan ik soms baal dat ik er zelf niet op ben gekomen.

Maar net zoals ik een kastje of tafel van een tweedehands winkel ook ‘eigen’ maak door er een likje verf overheen te smeren bijvoorbeeld, vind ik dat je als je een nieuw bedrijf begint, je dit ook ‘eigen’ moet maken. Daarom doe ik zaken met bepaalde mensen, en met anderen weer niet; de persoonlijkheid van hun bedrijf of winkel staat me aan, ze hebben hun ziel en zaligheid en eigen ideeën erin gelegd en er dus echt iets eigens van gemaakt.

Onder het mom van ‘beter goed gejat dat slecht bedacht’ worden veel nieuwe bedrijven opgezet. Tsja, de modellen zijn de catwalk nog niet af in elke modeshow, of de naaiateliers zijn al druk bezig om de mooiste creaties na te maken en in de winkel te leggen. En het verkoopt (want: goedkoop). Daarmee laten wij ook zien dat we liever niet teveel betalen voor een idee, een product of dienst, als het ook goedkoper kan. Tegen welke prijs, daar denken de meeste mensen maar niet te lang over na (ik noem even: concurrentievervalsing, maar ook kinderarbeid en milieuvervuiling).

En ideeën opdoen en daar vervolgens zelf een creatieve draai aan geven, is helemaal niet slecht vind ik; er zijn zoveel ontzettend creatieve, slimme mensen op de wereld die geweldige ideeën hebben, en veel is ook al bedacht op de een of andere manier. Maar jat niet schaamteloos van iemand anders, kopieer niet 100% van een idee. Lees, luister, kijk om je heen en pak kleine stukjes mee van allerlei ideeën, en bedek dat vervolgens met je eigen gemaakte sausje; laat zien wie JIJ bent, waarom je dit doet, wat je visie is op de wereld, en wat jouw unieke aanpak is. Dan komen mensen naar je toe om wie jij bent, en hoef je dus ook niet de hele tijd te concurreren op prijs, maar op je aanpak en het resultaat dat je belooft. Dat is veel leuker toch? Gebruik de positieve kanten van jezelf, daar wordt alles ook vanzelf makkelijker van omdat je minder moeite hoeft te doen.

Dus de volgende keer dat je in een tweedehands winkel bent, kijk dan door die lelijke kleur van dat kastje heen, en zie wat je ervan kunt maken door er zelf iets aan te doen. Je kunt het verven, nieuwe knoppen erop doen of nieuwe pootjes eronder zetten. Dan wordt het echt jouw kastje, niet door jou gemaakt, maar wel met jouw unieke persoonlijkheid erin. Van afdankertje naar uniek stuk, door creatief na te denken en je karakter te laten zien. Ik ben benieuwd…

3 thoughts on “Tweedehands

  1. Leuk dat je zo’n vergelijking hebt gemaakt. Super leuk is het om tweedehands spullen helemaal eigen te maken tot iets unieks. Zelf zoek ik tweedehands spullen op rommelmarkten maar ook online op bijvoorbeeld http://www.socsoc.nl. Ik kan je deze website erg aanraden! Heel erg makkelijk kan je hier je eigen spullen op plaatsen voor verkoop maar ook gemakkelijk andermans spullen kopen.

  2. Mooie manier om copycat-gedrag aan te kaarten🙂
    Zowel op het gebied van inrichting als op het gebied van ondernemingsactiviteiten ben ik het met je eens.

    Vanmorgen las ik in een blog van Leonie Dawson een citaat van Judy Garland: “Always be a first rate version of yourself and not a second rate version of someone else.”
    (En als je het mij vraagt is dat uniek-zijn nog het leukste voor je omgeving ook.)

  3. Over een eigen bedrijf kan ik niet mee praten, maar kringlopen en er ‘een eigen draai’ geven aan spullen wel:) Leuke vergelijking/blog!

Wat vind jij?

