Crea bea

Je hoort het vaak genoeg: ‘Ik ben niet echt creatief’. Of ‘…, die is pas creatief. Ik niet, ik heb twee linker handen.’ Op World Domination Summit (lees hier meer over WDS in een eerdere blogpost) was het een van de onderwerpen; het werd meerdere malen aangehaald door verschillende sprekers. En ze zeggen wel eens: als het meerdere malen herhaald wordt, dan is het een les voor jou.

Wat is creativiteit eigenlijk? Basically kwam de boodschap hier op neer: iedereen is creatief. IEDEREEN. Want je hoeft niet per se de meest fantastische kleding te kunnen maken (zoals mijn zusje), een boek uit je mouw te schudden (alleen al de gedachte dat het zo makkelijk is…) of kunstenaar te zijn.

Ik zei regelmatig tegen anderen dat ik niet zo creatief was; in mijn hoofd was dat zo, ik kon (en kan) zo 10 mensen opnoemen die veel creatiever zijn. Maar is dat wel zo? Omdat het meerdere keren langskwam, begon ik er al snel over na te denken. Wat kan ik goed? Ik schrijf graag, zowel blogs als soms gedichten. Ik denk graag mee en kom met ideeën om anderen te helpen. En ik ben dan wel niet zo handig met dingen maken; ik ben wel weer goed in het inzetten van de mensen om me heen om uit te voeren wat ik in mijn hoofd heb.

Creativiteit is, denk ik, vaak een overschat woord. Want na WDS kwam het grappig genoeg nog een paar keer ter tafel in gesprekken. Wanneer ben je creatief? Als je tijdens het eten klaarmaken in plaats van de standaard ingrediënten eens een extra kruid toevoegt aan het eten. Als je een verhaaltje verzint voor je kindje tijdens bedtijd. Als je de meubels in je huis af en toe verschuift om zonder nieuwe dingen toch een nieuwe woonkamer te creëren. En je niet 10 euro in een envelop stopt voor de jarige, maar nadenkt over een leuk cadeautje. Allemaal creatieve uitingen. Het wordt vaak niet gezien als creatief, helaas, maar is het wel.

Denk er maar eens over na; waarin ben jij creatief? Waaraan geef jij je eigen swing? Wat doe jij anders dan anders? Dit is ook een oproep om bepaalde woorden niet in de smalle context te zien die er normaal gesproken aan gegeven wordt, maar verder te kijken. Vul het in zoals jij het wilt, en denk daarbij niet aan al die ‘übercreatieve’ mensen in je omgeving of uit de media; zij zijn stiekem niet eens zo heel erg anders. Iedereen doet het op zijn eigen manier, de een heeft er alleen meer (tijd, geld, moeite) voor dan de ander.

Voor mij was het echt een nieuwe gedachte, en ik probeer mezelf nu steeds meer te zien als creatief. En dus ook niet te zeggen dat ik het niet ben. Want dat is onzin. Het moet alleen uit mijn vocabulaire. En misschien ook uit die van jou!

Tot slot kwam ik deze quote tegen in het boek van Danielle LaPorte, die ik erg bij dit onderwerp vond passen: Crea bea

5 thoughts on “Crea bea

  1. Pingback: Alle video’s van World Domination Summit | Maaike Ontdekt

  2. Pingback: Vuur, enthousiasme en humor – boekrecensie | Maaike Ontdekt

  3. Wederom leuk artikeltje Maaike, vooral de toevoeging van de quote uit dat boek, erg treffend.

    Creativiteit is dus niet per definitie het feit dat je creatieve materiele uitingen doet? Zoals surprises bij S.klaas, schilderijen, etc. etc.
    Wel een eye-opener inderdaad🙂

    Grtn,
    Edgar

Wat vind jij?

