Ik ben ik – en daar is niks mis mee

Nieuwsgierigheid en enthousiasme. Ik dacht vaak dat dat negatieve eigenschappen Likewaren van mij. ‘Je vraagt te veel’, ‘jeetje, wat ben jij enthousiast, kan dat niet wat minder?’, ‘doe even rustig’… Ik krijg het regelmatig naar mijn hoofd geslingerd.

Tijdens de vakantie die ik afgelopen tijd in Amerika en Canada doorbracht, en vooral door het World Domination Summit (WDS) waar ik aan deelnam, en de boeken en podcasts die ik erna las en beluisterde, kom ik er langzaam maar zeker achter dat het helemaal geen negatieve eigenschappen zijn! Dat is echt een inzicht van jewelste voor mij geweest (it still is).

Ik ben altijd al nieuwsgierig geweest. Wilde altijd weten waarom, waarom, waarom. Ik wil weten wat mensen drijft, waarom ze doen wat ze doen (of niet), waarom dingen gebeuren zoals ze gebeuren. Ik wil het snappen. Daardoor leer ik. Over de wereld. Over hoe anderen in elkaar zitten. En over mezelf. Want als je vraagt, dan krijg je (vaak) antwoorden, en kun je die inzichten weer inzetten in je eigen leven. En als je veel leest (infobesitas… ik weet het) dan leer je veel over de wereld, over hoe alles in elkaar zit en waarom mensen bepaalde beslissingen maken – hoewel ik het vaak ook niet snap hoor… Vooral bepaalde wereldleiders en hotemetoten bij bedrijven.

Maar ik zie mensen ook soms met hun ogen rollen, of denken: waarom vraagt ze zoveel. Of mensen doen lachwekkend; ze zeggen met een minachtend lachje dat ik zoveel praat, en nooit mijn mond houdt, alles altijd wil weten.
En dus werd ik voorzichtiger. Ging ik – bij sommigen – minder vragen stellen. Hield ik mijn mond als ik eigenlijk ergens verduidelijking op wilde.

Hetzelfde geldt voor enthousiast zijn. Ja, ik ben enthousiast. Als ik iets leuk vind, dan vind ik het ook echt leuk, en dat laat ik blijken ook. Ik praat soms erg veel over een bepaald onderwerp, omdat ik er helemaal vol van ben. En nee, dan kan ik mijn mond er niet makkelijk over houden. Ik wil anderen meezuigen in mijn enthousiasme. En ik merk dat ik daar ook goed in ben. Ik ga net zo lang door tot je het snapt.

En weer is daar dat minachtende lachje. Mensen die grappig proberen te zijn en in een groep mensen mij eruit halen om even te noemen dat ik wel heel energiek ben. Ik klap soms echt dicht daardoor. Zeg maar niks meer. En als dat vaker gebeurt, dan weet ik dat heel goed en houd ik gewoon mijn mond bij diegene in de buurt. Wat me soms best moeite kost hoor, maar beter dat dan weer zo’n rotgevoel achteraf.

Maar sinds WDS, en vooral door de workshop en het boek van Danielle LaPorte, is het voor mij steeds duidelijker dat ik dat enthousiasme en die nieuwsgierigheid niet moet verbergen. Het zijn juist, vooral voor een ondernemer, goede eigenschappen die je verder brengen. Want heb jij liever iemand die je vol vuur iets uitlegt, of ga je voor ‘let’s get it over with’? Tuurlijk, ik ken mensen die dat laatste liever hebben, ze zitten graag achterover en willen niet graag uit hun comfortzone worden gehaald. Dat zijn ook niet de mensen waar ik graag mee omga of mee werk. En dat moet ik ook leren. Soms zit het er gewoon niet in. Ik ben enthousiast, deal with it. Ja, ik kan ook heel rustig zijn, vooral als het om echt serieuze dingen gaat. En ik kan ook goed luisteren; ik wil horen wat jouw antwoord is. Mijn eigenschappen maken me wie ik ben. Nogmaals: deal with it. De mensen die dicht om me heen staan en van wie ik hou (en zij van mij) kennen me, en weten hoe ik ben. Ze accepteren me zoals ik ben. En daar ga ik voor.

Het heeft me ook veel gebracht; doordat ik nieuwsgierig ben, ging ik journalistiek studeren. Omdat ik heel, heel graag een bepaalde traineeship wilde doen, en het gewoon vroeg, kreeg ik m ook (ondanks dat ik eigenlijk niet genoeg gekwalificeerd was). Doordat ik graag wil weten wie iemand is, ontmoet ik ontzettend veel leuke mensen, zoals afgelopen keer op WDS. Ik blijf niet in een hoekje staan, maar doe het gewoon (niet altijd hoor, soms kijk ook ik de kat uit de boom). Dat werkt.

Ik wil mijn ‘ik’ niet meer verbergen, ik ben zoals ik ben, en het levert mij veel goeds op. Dus ik vraag je soms het hemd van het lijf. Ik zal het niet onder stoelen of banken steken als ik ergens enthousiast over ben, face-to-face en op social media. En ik probeer me minder te laten beïnvloeden door mensen die me daardoor naar beneden willen halen. Ik zeg niet: ik doe dat niet meer, want dat is verrekte lastig en it’s a work in progress. Maar ik doe mijn best. Want ik ben ik, en daar is niks mis mee.

4 thoughts on “Ik ben ik – en daar is niks mis mee

  1. Pingback: Alle video’s van World Domination Summit | Maaike Ontdekt

  2. Wederom een mooi artikel Maaike, zeer herkenbaar!

    Karaktereigenschappen (zowel positief als negatief) kunnen altijd andersom worden uitgelegd…
    Meegaandheid lakoniek / geen ruggengraat
    Enthousiasme Druktemaker
    Nieuwsgierigheid betweterigheid / allesweter
    etc. etc.

    Kunst is om je niet gek te laten maken en te weten waar de kracht van die “trekjes” zit, m.a.w.: zelfkennis. Elke situatie vraagt om een ander (soort) mens…

    Oh en btw… voor zover ik zo kan beoordelen ben je dan ook geen spat veranderd, nieuwsgierig aagje😉

Wat vind jij?

