Always on – gastblog

Sinds oktober 2012 laat ik elke paar weken iemand aan het woord als gastblogger. Het algemene thema van deze gastblogs is: ‘wat ik ontdekte/vind/wil vertellen van/over Talithasocial media’. Voor eerdere gastblogs kun je hier kijken.

De gastblogger van deze week, Talitha Forrer, is wederom iemand die ik via Twitter leerde kennen. Talitha is op dit moment werkzaam voor SavvyWR & TEDxAmsWomen. Daarnaast is ze op zoek naar een baan als online marketing – of social media manager. Ze is uiteraard te vinden op Linkedin, Twitter, Pinterest & Instagram, en heeft sinds kort een eigen blog.

In deze blog mijn persoonlijke ervaringen met social media en een aantal tips voor zakelijke inzet. Ik gebruik social media privé vooral om mijn contacten te onderhouden en het (lokale) nieuws te volgen. Zakelijk gebruik ik het bijvoorbeeld voor het bijhouden van interessante online marketing info, opdoen van inspiratie en het uitbreiden van mijn netwerk.

Inspiratie & uitbreiden netwerk
Via social media doe ik inspiratie op van mensen die ik anders nooit zou ontmoeten (via Pinterest & buitenlandse niche blogs), en leg ik op een laagdrempelige manier contact met mensen met dezelfde interesses. Zo ben ik op dit moment betrokken bij de TEDx Amsterdam Women organisatie via Nina (@pinaatje) die ik heb leren kennen via Twitter, en was dit gastblog was er niet geweest zonder social media, Maaike ken ik ook via Twitter.

Ook heb ik door dit medium een andere kant van mezelf ontdekt: mijn liefde voor beeld en bloggen. Ik kan uren op Pinterest doorbrengen en ben ook actief op Instagram. Ik heb gemerkt dat beeld een hele krachtige manier is van communiceren. Daarnaast ben ik me steeds meer aan het verdiepen in bloggen, erg interessant en ook nog superleuk om te doen.

– Vooral Twitter kan een mogelijkheid zijn om relatief makkelijk je netwerk uit te breiden, zoek bijvoorbeeld op mensen die twitteren over jouw vakgebied om van gedachten te wisselen of te adviseren. Houd wel in gedachten, dat het niet voor niets ‘social’ media zijn, wees vooral sociaal, dan volgt de rest vanzelf.
– Visuele marketing werkt. Facebook-posts met beeld generen meer interactie dan alleen tekst. Content als infographics kun je makkelijk verspreiden en delen via Pinterest. Daarnaast is Pinterest erg geschikt om traffic voor je webshop te genereren. Zowel Instagram als Pinterest kun je gebruiken om je merk een ‘gezicht’ te geven. Door bijvoorbeeld behind the scenes beeld, maar ook om te laten zien waar je je als bedrijf, naast je core business, nog meer mee bezighoudt. Ook werkt het als doelgroeponderzoek, je ziet immers meteen wat jouw fans leuk vinden.
– Bloggen is ook een manier om meer bezoek naar je website te krijgen, en om jezelf neer te zetten als expert door kennis te delen. Bovendien heb ik gemerkt dat je door het op papier (of scherm ;-)) zetten van je eigen gedachten, jezelf dwingt tot nadenken. Waardoor je tot andere inzichten komt en een duidelijke mening vormt.

Ready, set… action! Start filming!
Video vind ik vooral vanwege de grote groei die het doormaakt een interessant medium. Hoewel @rikdefluiter al lang predikt: ‘Anything that can be video, will be video’ was/ben ik nog geen fan. Wel zie ik dat je er niet meer omheen kan. Vine vond ik, vooral vanwege de korte tijdspanne, boeiend. Hierdoor werden gebruikers gedwongen creatief te zijn. Helaas lijkt het erop dat deze app is verzwolgen door Instagram video, en deze filmpjes zijn over het algemeen genomen toch een stuk saaier.
– Als je ook fan ben van foto en video, is de iPhone app Takes een aanrader: hierbij neem je foto’s en de app neemt zelf 2,5 sec voor, en na de foto een stukje video op. Ben je klaar met je foto’s, dan zet Takes dit achter elkaar, kan je kiezen voor een muziekje en een filter (jee!) en klaar is je video. Erg leuk.
– Voor je bedrijf kun je gemakkelijk Vine en Instagram films maken en gebruiken om je content te verrijken, een kijkje achter de schermen te geven (bijv een rondje kantoor), of how to filmpjes te maken.

I love it when a plan comes together
Social media werkt het beste als je het opneemt als onderdeel van je (online) communicatiestrategie en het daarnaast binnen je hele bedrijf leeft. Bij SavvyWR hebben we een model opgezet waarbij je stap voor stap een social media marketing plan opstelt.

Always on
Wat ik nog weleens lastig vind, is het ‘always on’ effect van social media. Hoe sluit je je even af van de online wereld? Een dag waarbij de tablet en smartphone even naar de achtergrond verdwijnen, het liefst uit. Dat is namelijk heel goed voor je creativiteit en zorgt dat je echt even kan opladen en je focus kan verleggen. Er is immers nog een hele andere wereld daarbuiten. Ach, gelukkig ben je nooit te oud om te leren.

‘Life moves pretty fast. If you don’t stop and look around once in a while, you could miss it.’

3 thoughts on “Always on – gastblog

  1. Fijn om je video-tips te zien (ik kende Takes nog niet) en goed te lezen dat je flink met video aan de slag bent!
    Om in te gaan op je commentaar op mijn mantra ‘Anything that can be video, will be video’, natuurlijk zal nooit alles video worden maar ik ben er wel van overtuigd dat (zakelijke) consumenten graag de meest eenvoudige vorm van content consumptie kiezen. Bij deze ontwikkeling past Online Video uitstekend. Kijk bijvoorbeeld naar video blogs, howto-video’s, entertainment en andere vormen van video-content, hiermee maken (vooruitstrevende) merken momenteel het verschil? Ik denk dat kennisoverdracht vanuit het DNA van het (persoonlijke)merk hierbij centraal moet staan.

    Rik (@rikdefluiter)

    • Hi Rik, bedankt voor je reactie. Ik ben ook erg benieuwd hoe jij aan kijkt tegenover podcasting. Die zijn, is mijn mening, makkelijker te consumeren dan video’s (ik kijk geen video’s op de fiets, om er maar een te noemen ;-)).
      Groetjes, Maaike

Wat vind jij?

