Rejection

Ben jij bang om afgewezen te worden, om ‘nee’ te horen, om een rotgevoel te krijgen als iemand iets niet wilt (doen) wat jij hem vraagt? Ik denk dat iedereen dat vervelend vindt. Ik in ieder geval wel, in ieder geval tot op zekere hoogte.
De reden dat ik hier nu een blog over schrijf, is de talk die ik tijdens World Domination Summit hoorde. Een van de sprekers daar was Jia Jiang, die sprak over rejection. (Angst voor) afwijzing dus.

Hij is een tijd geleden begonnen met een experiment om 100 keer een afwijzing te krijgen. Het voorbeeld waar hij mee begon tijdens zijn praatje, was dat hij in football-tenue bij iemand had aangebeld om te vragen of hij in zijn achtertuin een potje football mocht spelen. Ook hield hij een politieauto aan met de vraag of hij erin mocht rijden, en een privé vliegtuig met de vraag of hij erin mocht vliegen.

O by the way: op al die vragen kreeg hij een ‘ja’. Het mocht. Hij speelde football in de achtertuin van een volstrekt vreemde, hij reed in een politieauto en vloog zelfs in een privé vliegtuig.

Wat mij brengt bij de vraag: waarom tevreden zijn en niks vragen, als je dat en zoveel meer kan krijgen als je het gewoon vraagt? JUST ASK, is de boodschap. Op het eerste oog een heel makkelijk te beantwoorden vraag: tsja, gewoon doen dus, gewoon vragen en kijken wat je krijgt. Als Jia in een privé vliegtuig mag vliegen, dan kan ik toch wel in een winkel vragen om iets dat ze niet hebben, maar waar ze misschien wel aan kunnen komen. Of waarom ben ik zo bang om aan iemand te vragen of hij of zij met mij samen wil werken? Ook al heeft die persoon misschien veel meer ervaring of kennis, het betekent niet dat hij niet open staat daarvoor, en hij kan ook veel van mij leren.

Het grappige (of eigenlijk – vervelende) is dat we het toch vaak nalaten, dat ‘gewoon vragen’. We zijn bang voor afwijzing. We vinden het niet leuk om een rotgevoel over te houden na een gesprek, of vragen het niet eens omdat we denken dat de ander nee zal zeggen. En dan nog. Vergaat de wereld dan? Nee! Het is even vervelend, maar vaak zal je merken dat het wel kan, of dat je er via via toch komt. Door het alleen even te vragen.

Jia Jiang (dit is zijn YouTube kanaal met alle filmpjes van zijn rejections, aanrader!) heeft me aan het denken gezet. Ik was niet de enige in de zaal overigens; overal om me heen hoorde ik na zijn talk dat ze er iets mee wilden doen. Maar dat is ook weer makkelijk gezegd. Je moet het DOEN, en niet alleen denken of voornemen. We hebben al genoeg mensen die zich iets voornemen en het vervolgens niet doen. Dus ik neem me hierbij voor – in het openbaar – om vaker iets te vragen, ook als ik bang ben dat er een nee op volgt. Ik steek mijn nek uit om verder te komen.

Dit is trouwens de presentatie die Jia Jiang gaf op WDS:

Wie heeft leuke ideeën om eens uit te proberen? En… doe je mee?

4 thoughts on “Rejection

  1. Pingback: Alle video’s van World Domination Summit | Maaike Ontdekt

  2. Pingback: Crea bea | Maaike Ontdekt

  3. Interessant!

    Op zich draait de hele boodschap om een vrij simpel oud-Hollands gezegde, of eigenlijk 2:
    – Nee heb je, ja kan je krijgen
    – Brutale mensen hebben de halve wereld

    Maar inderdaad, het principe van het DOEN i.p.v. alleen denken is voor de meeste mensen de grootste drempel om over te komen (mezelf inbegrepen overigens…).

  4. Heel herkenbaar, leuk idee om het gewoon te DOEN: meer vragen:) Al kreeg ik tijdens een stage te horen dat ik teveel vroeg, dus dat werkt echt NIET bevorderlijk:p
    Maar… ik ga het ook proberen! Leuk idee:)

    oh ja, dit is dus weer n berichtje sinds een heeeele lange tijd: sorry! Ik moet weer even in het Nederlandse ritme komen.

Wat vind jij?

