5 redenen om je eigen verhaal te gaan vertellen op social media – gastblog

Sinds oktober laat ik elke paar weken iemand aan het woord als gastblogger. Het algemene thema van deze gastblogs is: ‘wat ik ontdekte/vind/wil vertellen van/over social media’. Voor eerdere gastblogs kun je hier kijken.Christine

Vandaag is het de beurt aan Christine Algera. Zij helpt ondernemers met een passie voor duurzaamheid door middel van storytelling hun verhaal te vertellen met haar bedrijf Crachtig. Ik leerde haar kennen tijdens de 2daagse van Simone Levie.

5 redenen om je eigen verhaal te gaan vertellen op social media
‘Waar moet ik dan over twitteren?’ Een veelgestelde vraag van ondernemers die aan de slag willen met social media. Want de meeste zelfstandig ondernemers zijn er inmiddels wel van overtuigd dat social media inzetten veel voor hun bedrijf zou kunnen betekenen. En dus beginnen ze direct met een cursus over hoe het nu echt werkt en hoe je een twitteraccount of facebookpagina inricht.
En dan, als alles klaar is, komt de volgende vraag naar voren: waar moet ik het nu eigenlijk over hebben?
Je kunt natuurlijk maar wat doen: je vertelt dat je gaat koffiedrinken, boodschappen gaat doen en je plaatst eens een foto van je hond. Maar je kunt je afvragen of het dan ook echt iets gaat opleveren voor je bedrijf…

Als je wilt dat je herkenbaar wordt voor je klanten, dat ze je gaan volgen en wellicht ook klant bij je worden, moet je gewoon je eigen verhaal gaan vertellen. Een kort, persoonlijk en relevant verhaal waarin je vertelt wie je echt bent, wat je wilt bereiken, waarom je bedrijf is opgericht en wat je visie is.
En dat kan je op verschillende manieren vertellen: offline via presentaties en netwerkbijeenkomsten. Maar vooral ook online: te beginnen met je website en op social media natuurlijk. Voor dat laatste kies je dan uiteraard voor onderdelen uit jouw verhaal die precies bij je bedrijf passen. Maar waarom werken verhalen nu zo goed?

Ik geef je 5 redenen om vandaag nog te beginnen met het vertellen van jouw verhaal op social media:
1. Met een goed verhaal leren jouw klanten je persoonlijk kennen. Ze weten meteen wie je bent, waarom je bedrijf bestaat en waarom jij de expert bent op je vakgebied. Zonder dat ze het gevoel hebben dat ze een advertentie zitten te lezen of naar een reclamespot kijken. Met een verhaal kun je je klanten enthousiast maken voor jouw bedrijf, product en dienst. Bovendien gaan ze je sneller vertrouwen.

2. Door een verhaal te vertellen, leg je een verbinding met je klant. Als je je verhaal over je bedrijf en producten gaat vertellen, is het dus mogelijk mensen echt te raken. En als je mensen raakt, voelen ze zich met je verbonden en willen ze meer over je weten. Je creëert als het ware een diepere band met je luisteraar.

3. Een verhaal onthoud je beter dan feiten. Je onthoudt een verhaal veel beter dan opsommingen van feiten en cijfers. Dat komt omdat je, als je naar een verhaal luistert, in je hoofd direct allerlei beelden gaat vormen. Verhalen vertellen is eigenlijk ‘praten in plaatjes’.

4. Verhalen maken duidelijk waar jij en je bedrijf staan en waar je naartoe gaat. Verhalen leggen de ziel van jouw bedrijf bloot. En zo ga je klanten aantrekken die dit toekomstbeeld en je visie met je delen.

5. Verhalen kun je goed doorvertellen. Een goed verhaal onthoud je en kun je makkelijk delen met anderen. Zo worden mensen je ambassadeurs of zelfs fan van je bedrijf. En je wilt natuurlijk liever fans dan ‘gewone’ klanten, omdat ze trouw zijn én omdat ze je weer zullen aanbevelen aan anderen.

Overtuigd? Dan ben ik benieuwd waar en wanneer ik jouw verhaal kan lezen!

Wat vind jij?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s