Is ‘social’ media wel zo sociaal? – gastblog

Sinds oktober laat ik elke paar weken iemand aan het woord als gastblogger. Het algemene thema van deze gastblogs is: ‘wat ik ontdekte/vind/wil vertellen van/over social media’. Voor eerdere gastblogs kun je hier kijken.

Deze keer schrijft Frédérique Donders de Frederiquegastblog. Zij ondersteunt met haar bedrijf ‘D’ondersteuning‘ auteurs die hun ervaringsverhaal willen delen bij het verspreiden van hun boodschap. Ze biedt boeken en auteurs een podium en organiseert (zorggerelateerde) symposia. Ik ken haar via Sales Is Sexy.

Is ‘social’ media wel zo sociaal?

Het is inmiddels denk ik vier jaar geleden dat ik voor het eerst de verzamelnaam ‘social’ media hoorde. Ja, ik hoor je denken, “die loopt niet voorop.” Dat klopt! Ik werk inmiddels ruim zeven jaar als zelfstandige, op het gebied van de organisatie van nascholingen en symposia voor zorgprofessionals en dan met name voor huisartsen en verpleegkundigen. Onder hun leefde ‘social’ media niet en in mijn eerste jaren van het ondernemerschap had ik het zó druk dat ik geen idee had waar ik de tijd vandaan moest halen om mezelf bij te scholen. Gelukkig liep en loopt mijn doelgroep op dit front ook niet voorop en ben ik door hun nooit ingehaald.

Terugkijkend was mijn eerste ervaring met ‘social’ media Hyves. Het gros van mijn vriendinnen woont niet in het door mij zo geliefde Arnhem en door middel van dit medium kreeg ik meer mee waar zij mee bezig waren en andersom natuurlijk. Naast het bijkletsen door de telefoon een aanvulling óf juist niet. Ik kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken dat ik ze daarna gewoon minder vaak belde. Ik dacht namelijk toch wel te weten hoe het met ze ging. Kan ik dan de conclusie trekken dat ik ‘asocial’ werd van ‘social’ media?!

Inmiddels heb ik wat workshops gevolgd en zie ook de lol en het nut van andere ‘social’ media in. Dus zo af en toe probeer je wat. Ook bij mijn, op het eerste oog, wat achterlopende doelgroep. Vorig jaar voor een jaarlijks symposium een Twitter-account aangemaakt. Een commissielid twittert inhoudelijk en ik over de huishoudelijke mededelingen. Ik denk dat we hierin een mooie combinatie gevonden hebben. Onze volgers informeren we over ontwikkelingen op hun vakgebied en met af en toe een ontroerende foto. En daarnaast bleek het ook commercieel een goede zet. We hebben via deze weg zelfs een standhouder weten te interesseren voor het symposium. Zonder twitter waren we waarschijnlijk niet met elkaar in contact gekomen.

Ik kreeg de smaak te pakken en in mijn achterhoofd speelde ik met de gedachte om ook andere symposia mede via Twitter onder de aandacht te brengen. En of het zo moest zijn, kwam ik in contact met een auteur die ook interesse heeft in de kansen die ‘social’ media je biedt. Ze was op dat moment bezig met het voltooien van de laatste fase van haar boek. Een boek over het verliezen van een kindje rondom de geboorte en wat wanneer je dan opnieuw zwanger raakt. Een mooi onderwerp en belangrijk om het een podium te geven. Het programma werd gemaakt en het symposium kwam er. We ging flink los op LinkedIn, Facebook en Twitter en waren er van overtuigd dat het mede daarom zo goed ging met de inschrijvingen. Een kleine 300 man hadden we in de zaal, voornamelijk verloskundigen, maar ook gynaecologen, (O&G)verpleegkundigen en rouwdeskundigen. Tijdens de dag werd er door een groepje van 15 personen goed getwitterd. Goed omdat er een inhoudelijk weergave gegeven werd, maar daarnaast werd je ook meegenomen in de sfeer van de dag. Euforisch waren we! Inmiddels heb ik de evaluaties uitgewerkt en ben ik een illusie armer. In die hele zaal zat niemand die via LinkedIn, Facebook of Twitter alert gemaakt was op ons symposium. Wel waren er twee deelnemers die in het opmerkingenveld gebruik maakte van de mogelijkheid aan te geven dat ze zich gestoord hadden aan het getwitter met telefoons. ‘Asocial’ vonden ze het naar de sprekers toe.

Social media, de benaming impliceert dat het sociaal is, maar is dat wel zo?! Het biedt kansen, maar het biedt ook zeker bedreigingen. Ik hoop daarin de juiste balans te vinden. Balans tussen werk en de privé berichten, balans tussen inspanning en opbrengst en misschien wel de belangrijkste balans tussen ‘social’ en ‘asocial’!

Wat vind jij?

