Social media, ik kan en wil niet meer zonder – gastblog

Sinds oktober laat ik elke twee weken iemand aan het woord als gastblogger. Het algemene thema van deze gastblogs is: ‘wat ik ontdekte/vind/wil vertellen van/over Amber Kroesesocial media’. Voor eerdere gastblogs kun je hier kijken.

Amber Kroese is samen met haar zus de oprichter en eigenaar van Beautea, waarmee ze geweldige beauty-producten en thee maken. Ik heb meerdere producten geprobeerd en ben fan.

Facebooken deed ik al een tijdje. Als je steeds drukker wordt, geen tijd meer hebt om met je vriendinnen met regelmaat een uur bij te beppen aan de telefoon, was en is dat eigenlijk nog steeds een mooi medium om je vrienden en kennissen te volgen in hun dagelijkse bezigheden. Op deze manier ben ik in ieder geval op de hoogte, erover praten doen we natuurlijk wel face to face🙂.

Na Facebook kwam Twitter, daar ben ik voorzichtig mee begonnen toen ik zelfstandig interim adviseur werd. Ik zag al snel de voordelen; op zoek naar een nieuwe opdracht, een tweet eruit en na een paar dagen al 3 leads, top! En nee, niet alleen voor mezelf,  RT’s voor anderen, om hun werk aan te prijzen, als ze werk zoeken of personeel zoeken, reageren op nieuws of als je gewoon iets te gek vindt, gewoon oprecht superleuk! Hieruit blijkt ook wel dat ik vind dat social media een meerrichtingsverkeer is, we helpen elkaar, #support zeg ik al altijd en zo zie ik het ook. Net als in het dagelijks leven, mensen bedanken als ze iets voor je doen heeft met fatsoen te maken, digitaal of niet.

Na een paar jaar interimmen besloten mijn zus, Chantal, en ik samen ons hart te volgen en The Beautea Company op te richten om daarmee ons merk, Beautea, op de markt te brengen. Vanaf de start van ons bedrijf zijn we ook actief gaan twitteren over onze stappen. Eerst alleen op persoonlijk titel, later ook vanaf ons Beautea-account.

Beiden waren we het eens dat men mag zien wie wij zijn, en niet alleen wat Beautea is. Dus naast de ontwikkelingen rondom de opstart van een heel nieuw bedrijf, twitteren we tevens over onze dagelijkse bezigheden zoals kids, liefde, familie, eten, drinken (we ploppen er wat af ;-)). Wij vinden dit leuk, een stukje van onszelf te laten zien, we zijn tenslotte allemaal mensen.

Het resultaat was steeds meer volgers, dat gaf best een kick. Blijkbaar beviel het mensen wat we twitterden over onze start-up. Op enig moment kreeg ik een DM van een ondernemer met de vraag of we meer konden vertellen over onze start-up. Via Linkedin zijn we nader in contact gekomen met elkaar. Daarop volgend hebben we een afspraak gemaakt. Ook heeft hij ons geïntroduceerd in zijn netwerk. Nu is hij samen met iemand uit zijn netwerk aandeelhouder geworden. Geweldig, want in die fase van onze start-up waren we nét op dat moment bezig met pitches om onze financiering voor de doorontwikkeling van Beautea rond te krijgen

Dus toen en nu ben ik en blijf ik fan van social media. Het begon met Facebook en Twitter. Pinterest en Instagram kwamen er al snel bij. Ik weet dat er nog veel meer kanalen bestaan maar voorlopig houd ik het hier even bij. Als ik het doe wil ik het regelmatig kunnen doen, met aandacht. Social media is vluchtig, je kunt niet continue alles volgen, dus pak ik meerdere vaste momenten per dag om te kijken en te reageren op hetgeen er op dát moment gebeurt. Voor mensen/bedrijven waar ik alles van wil lezen, maak ik lijsten aan, die kan je later makkelijk teruglezen.

Via social media krijgen we ook veel traffic naar onze website en leggen we veel nieuwe contacten via deze kanalen. Deze contacten leiden meestal wel tot iets, lange of korte weg, via 3 of 4 personen, het maakt niet uit, of wij helpen iemand of iemand helpt ons, we leven met elkaar mee in alle opzichten, ik vind het tof!

Dus nee, ik kan en wil niet meer zonder social media.

——————————————————————————————————–
The Beautea Company biedt jou met Beautea een unieke beleving; bijzondere theesmaken en hoogstaande verzorgingsproducten op basis van witte thee extract. Geniet van deze zinnenprikkelende ervaringen en laat de wereld maar even wachten.

Wat vind jij?

