De tip van de (maan)dag: Haarlem

Elke maandag publiceer ik een tip van de (maan)dag. Vandaag: de stad Haarlem.

Haarlem kerkAl maanden stond het op mijn to do list, maar ik was er nog nooit geweest; Haarlem. Van heel veel mensen had ik gehoord dat ik daar toch echt eens heen moest, want het is een geweldige stad. Niet alleen qua winkels, maar ook met prachtige gebouwen, musea en veel groen.

Gisteren was het dan eindelijk zover; we zijn in de auto gestapt en naar Haarlem gereden. Voordeel van een bezoekje op zondag: geen parkeerkosten; wij parkeerden net buiten de stad en hoefden niks te betalen; in een parkeergarage, en daar zijn er veel van, natuurlijk wel.

In de stad was er een grote Kermis, daar zijn we snel voorbij gelopen, het was dus druk maar dat zal het altijd wel zijn. Veel winkels waren open, maar ook daar zijn we niet veel in geweest. Wel viel het ons op dat het prima te doen was qua drukte, ik houd niet zo van mensenmassa’s.

Praktisch elk gebouw was ontzettend mooi, heel oud en met bijzondere versieringen en leuke doorkijkjes. Vooral als je iets buiten het echte centrum loopt zie je plaatjes van straten. We hebben ook in een park gezeten, in het zonnetje, en hebben wat gegeten en gedronken in een leuk tentje. In alle winkels was het personeel erg vriendelijk, dat is ook wel wat anders dan in sommige andere steden.

In Haarlem zijn veel musea, zoals het Frans Hals museum, het Teylers Museum (het oudste museum van Nederland), het Historisch Museum Haarlem en zelfs een Draaiorgelmuseum. Wat ik jammer vond, was dat de kerk niet open was voor een bezoek of rondleiding. Maar een wandeling langs het water maakte dat weer goed. Vooral met dit weer!

Ik vind Haarlem een erg leuke stad, en wil er graag nog eens naar toe voor een weekend zodat we wat meer van de stad kunnen zien.
Heb je nog tips voor me; wat moet ik dan gaan doen/zien/beleven?

Wat vind jij?

