Netwerken

Iedereen doet het wel eens. Bewust of onbewust. De een vindt het leuk, de ander haat het. Soms is het niet nodig, vaak is het noodzakelijk, of handig op z’n minst.

Netwerken. Net werken

Mensen leren kennen. Wat begint met een simpele opmerking tijdens een borrel, feestje of bijeenkomst kan eindigen met een levenslange samenwerking. En dat maakt netwerken juist zo leuk.

Ik leerde de kracht van netwerken pas echt kennen toen ik in Brussel werkte en woonde. Om een baan te krijgen moest je de juiste mensen kennen, die je konden vertellen dat iemand er even tussenuit ging, of dat iemand net de vorige dag zijn baan had opgezegd. Dat hoor je in de wandelgangen, en lees je niet in de krant, of niet zo snel. Het was dus belangrijk om mensen te leren kennen, om contact te onderhouden met interessante personen, om naar bepaalde borrels te gaan. In het begin lastig, want hoewel ik makkelijk praat vind ook ik het lastig om zomaar op iemand af te stappen. Maar ik werd er steeds handiger in, en ik vind het nog steeds erg leuk om mensen te leren kennen, te horen wat zij nou leuk vinden en te zien of we iets voor elkaar kunnen betekenen.

Het onthouden van wat iemand zegt is daarbij ook belangrijk; op die manier kun jij die persoon helpen op het moment dat je iets hoort dat interessant is. Gewoon even een mailtje, LinkedIn berichtje of tweet tussendoor, om te laten weten dat je iets hebt gehoord. Kost heel weinig moeite, maar is heel leuk om te doen én het zorgt ervoor dat anderen ook aan jou (gaan) denken als ze iets tegenkomen. De kracht van netwerken!

Nu ik mijn eigen bedrijf heb vind ik het erg leuk om regelmatig met iemand uit mijn netwerk af te spreken, om die persoon beter te leren kennen of te brainstormen over iets. Het is gezellig, en ik leer altijd iets nieuws. Altijd. Sinds kort ben ik lid van Sales Is Sexy, een vrouwennetwerk. Naast dat de bijeenkomsten heel gezellig zijn, haal ik er ook veel energie en zelfs opdrachten uit, en daarnaast beveel ik hun ook aan. Win-win.

Jij bent je netwerk, hoorde ik pas, en daar sta ik wel achter. Wat een rijkdom om dan mensen te leren kennen en iets voor ze te kunnen betekenen! Daar word ik in ieder geval altijd erg blij van!

Dus… zie ik je binnenkort?

Wat vind jij?

