Social media en ik worden steeds betere vrienden – gastblog

Sinds oktober laat ik elke twee weken iemand aan het woord als gastblogger. Het algemene thema van deze gastblogs is: ‘wat ik ontdekte/vind/wil vertellen van/over social media’. Voor eerdere gastblogs kun je hier kijken.Gonneke

Een aantal jaar geleden werkte ik bij het CDA, en leerde ik Gonneke kennen, mijn Overijsselse collega. Hieronder schrijft zij over haar relatie met social media.

Social media en ik worden steeds betere vrienden, maar we moeten elkaar echt nog wel beter leren kennen. In communicatietrainingen kan ik de basisprincipes echt wel uitleggen en mensen er mee verder helpen, maar om de volledige kracht van dit medium te kunnen benutten zou ik vooral meer tijd en lef moeten hebben.

Die kracht zie ik in mijn werk en overig dagelijks leven wel duidelijk terug. Of het nou gaat om een voorkeurscampagne voor een Tweede Kamerlid of het zoeken van de juiste mensen voor welk product of dienst dan ook, het lijkt wel of social media wonderen kunnen verrichten.
Natuurlijk zie ik ook wel de complementaire werking. Zonder een goede kop, een zorgvuldig opgebouwd netwerk of het reageren op de juiste mensen blijf je de hobbyist die vertelt wat er vanavond wordt gegeten. Maar onderschat ook de toegevoegde waarde van die hobbyist niet! Misschien is zijn oom wel een belangrijke politieke figuur, of maakt zijn buurvrouw de mooiste kunstwerken. Dat netwerk en het verbinden van de verschillende netwerken is volledig afhankelijk van de onderlinge relatie.

Vinden mensen het leuk wat jij doet, reageer je ook op hun vragen, activiteiten en eventuele onbenulligheden? Dan is de kans groot dat je niet alleen vriend nummer zoveel bent of dat je meer mensen volgt dan wordt gevolgd. Het is de ouderwetse ruilhandel. Van het doorsturen van de perfecte vacature naar die vriend die al zo lang zonder baan zit, tot het bereiken van een doelgroep door een ludiek YouTube filmpje te laten delen door je vrienden. Gratis met een gigantisch bereik. Zolang je die relaties dus maar van beide kanten blijft voeden.

Maar het altijd alles willen volgen wat er gebeurt, alles van iedereen weten omdat je er niet omheen kunt en het feit dat eerlijkheid zo subjectief als wat is, vind ik soms wel lastig. Ik probeer het bijhouden van de diverse accounts als onderdeel van mijn werk op te nemen, maar soms heb ik er gewoonweg de tijd niet voor of ontbreekt de puf om actief aanwezig te zijn. Het is dan wel online, maar net als bij reallife vrienden, wordt het wel gewaardeerd om eens in de zoveel tijd van je te laten horen. Eerlijk gezegd schiet dat er in beide gevallen nog wel eens bij in.
Maar is het erg om een dag achter te lopen met Tweets? Of is dat oud nieuws? Je mist toch ook de berichten van al die mensen die je niet volgt. En is dat een gemis?
Is het erg om in een chagrijnige bui even niet die leuke foto te liken of met smileys te reageren op dat grappige verhaal? Of mag je ook via de online relatiekanalen een keer je dag niet hebben?

Er valt voor mij nog veel te leren op het vlak van social media en dan vooral op professioneel gebied. Als communicatieadviseur is dit een waardevol instrument met ontelbare mogelijkheden. Maar is de lijn tussen privépersoon en professional al dun door alle verschillende rollen die ik in mijn leven vervul, online lopen die rollen nog veel meer door elkaar.

Binnen de politiek zijn social media een ideale en snelle verbindende factor tussen de politieke boodschap en de media. Als zangeres zijn social media een toegankelijk en breed platform om mensen kennis te laten maken met wat je doet. Als ondernemer zijn social media een mogelijkheid om met opdrachtgevers in aanraking te komen, maar dan zijn referenties en je netwerk wel weer van wezenlijk belang natuurlijk. Maar vooral de beantwoording van vragen, het vinden van de juiste persoon of het passende bedrijf, doe ik graag via social media. De afgelopen tijd heb ik verschillende opdrachten en activiteiten gevonden waar ik naar op zoek was, dankzij het online netwerk en zijn onmeetbare mogelijkheden.

Gonneke is: vrouw van Martijn, moeder van  Olivia, vriendin (liefst van iedereen), zelfstandig communicatieadviseur By the  Hand,  communicatieadviseur CDA-Statenfractie, zangeres, jeugdouderling, voorzitter  voor meerdere vrijwilligersfuncties

Wat vind jij?

