Maaike vs Nicoline – Rokjesdag

Maaike vs Nicoline

In deze serie schrijven Nicoline van Dijk en ik elkaar. We hebben elkaar leren kennen via social media (en zijn geen familie van elkaar ondanks dezelfde achternaam). Nicoline is imagostyliste. Wat ons verbindt zijn onze gemeenschappelijke interesses rondom mode en beauty. We willen onze ervaringen hierover graag met de buitenwereld delen en mannen en vrouwen op de hoogte brengen van nieuwe ontwikkelingen.

Vandaag gaat het over rokjesdag.

Hoi Maaike,

Heb jij je rokjes en zomerjurken al tevoorschijn gehaald? Ik weet dat jij, in tegenstelling tot veel Nederlandse vrouwen, regelmatig rokjes en jurkjes draagt. Waarom jij wel en anderen niet? Dat is een vraag die me vaak bezighoudt als ik aan het werk ben als kleur- en stijlconsulente. Heel veel vrouwen zou een rok of jurk namelijk geweldig staan!

Veel vrouwen dragen liever een broek omdat het zo praktisch en comfortabel zit. De Nederlandse vrouw loopt graag in een spijkerbroek met een shirt of trui. Want een spijkerbroek is gemakkelijk te combineren met andere kledingstukken en op de fiets zit het veel makkelijker dan een rok.

Toch vind ik het jammer dat zoveel vrouwen hun mooie benen niet laten zien. En op rokjesdag is het dé dag om daar verandering in te brengen toch?

Wist je trouwens dat de term rokjesdag al heel lang bestaat? Martin Bril maakte het woord populair en gebruikte de term “rokjesdag” voor het eerst in 1996 in een column in Het Parool. De term is inmiddels zo ingeburgerd, dat deze is opgenomen in het Van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal.

In Wikipedia staat het zo: “Rokjesdag is de dag waarop een groot deel van de Nederlandse vrouwen voor het eerst in het jaar zomerse kleding zoals een korte rok zou dragen (op blote benen – geen panty’s en dergelijke), doorgaans midden april”. Misschien gaat het dit weekend wel gebeuren! Wist je trouwens dat ze in Amerika de term ook kennen? Daar noemen ze het Skirt day.

Ik geef onze lezers graag wat tips zodat ze zich minder onzeker voelen in een rok en er stralend uit kunnen zien.

Als eerste is de roklengte erg belangrijk; kies een lengte die bij je leeftijd past en die in verhouding is met je lichaamslengte. Kleinere vrouwen kunnen het beste een rokje dragen dat eindigt boven de knie. Ben je jong dan mag het best nog iets korter. Langere vrouwen kunnen rokken dragen die op of onder de knie vallen.

De pasvorm en het materiaal zijn ook zaken om goed op te letten. Heb je brede heupen? Draag dan een rok in een soepele stof die onder de heupen licht uitloopt. Het combineren van een rokje met andere items vinden veel vrouwen moeilijk. Ik adviseer altijd om de kleur van het bovendeel, bijv. een jasje, terug te laten komen in schoenen of andere accessoires om er een logisch geheel van te maken. Kies je voor een opvallende print in de rok? Combineer het dan met een effen item aan de bovenkant.

De kokerrok is trouwens ook terug van weggeweest; deze kan geweldig staan bij vrouwen zoals jij die van een klassieke noot in hun garderobe houden. Kortgeleden heb ik kennis gemaakt met Selma Duinkerken. Zij maakt prachtige, originele kokerrokken op maat. Kijk maar eens op www.tubino.nl

Als laatste adviseer ik alle vrouwen om goed op het totaalplaatje te blijven letten: leg de accenten daar waar je trots op bent en zorg dat je lichaamsvormen te zien zijn. Je bent niet voor niets een vrouw! Laat rokjesdag nu maar komen, Maaike!

Nicoline

Maaike vs Nicoline

Ha Nicoline,

Als we de weerman op tv mogen geloven, is het komend weekend eindelijk lekker weer. En dat betekent, voor mij in ieder geval, eindelijk een mogelijkheid voor blote benen! Heerlijk, en dan inderdaad het liefste zonder panty of legging. Want die heb ik de afgelopen maanden regelmatig aan gehad, of moet ik zeggen: aan moeten doen. Het was gewoon te koud voor blote benen sinds oktober, en dat is al erg lang geleden.

Grappig trouwens of je vraagt of ik mijn jurken en rokken al weer tevoorschijn heb gehaald. Ze hangen namelijk het hele jaar door gewoon voor het grijpen. Ik doe niet echt aan een winter- en zomerkast. Met een dikke panty is een rokje ook prima te dragen in de winter, hoewel er dan wel een trui of vest op moet.

Geef toe, het is vaak makkelijker om een broek uit de kast te trekken; ik vind het vaak een ramp om de schoenen bij een rokje of jurk te zoeken. Want laarzen staan mooi, maar daar is het vaak te warm voor, slippers lopen niet zo lekker, en hakken zijn prachtig, maar niet handig als je veel loopt zoals ik. Dus mijn probleem zijn de schoenen. Want rokjes en jurken heb ik inderdaad genoeg; daar vallen mijn ogen meteen op als ik een winkel binnen loop. Veel mensen zullen nu denken: heb jij veel jurkjes, want je hebt vaker een broek aan. Klopt; zie bovenstaand probleem. Luxe-probleem hoor, ik weet het, maar wel vervelend.

Kokerrokken vind ik geweldig, ook al ben ik niet zo groot. Ze kleden zo prachtig af. Ik heb er een aantal, en veel van mijn jurken hebben ook die vorm. Met hoge hakken eronder ben je klaar voor de dag, of voor een feestje.

Dus op naar een zomer VOL rokjesdagen!

Groetjes, Maaike

One thought on “Maaike vs Nicoline – Rokjesdag

  1. Hai Maaik,
    heerlijk he, al die rokjes en jurkjes! Ik ben ook een absolute fan, heb weinig broeken, maar wel een kast vol rokjes en jurkjes. Ik hou erg van fladder rokjes, maar ook strakke jurkjes vind ik mooi staan. Staan jou trouwens ook altijd super, je hebt er een mooi figuur voor. Broeken zijn wel handig, vooral in de winter met een dikke trui erop (op een rok doe ik dat echt niet!), maar voor de rest weinig vrouwelijk… Kom maar op met die zomer, en ik doe zeker mee met rokjes dag!🙂
    Liefs Ilona

Wat vind jij?

