Bloggen als een pro

Elke maandag om 20.00u is het weer feest op Twitter; #blogpraat is weer op gang gekomen, een uurtje twitteren over bloggen. Elja Daee, de oprichtster van #blogpraat, is een marketingadviseur. Maar wat belangrijker is: ze is ook een blogexpert. Ik heb haar een jaar geleden ontmoet, en ben al een paar jaar een onregelmatige deelneemster aan #blogpraat.bloggen als een pro

En nu is haar eerste boek uit: Bloggen als een Pro (in 60 minuten). Nee, ze belooft niet dat je in 60 minuten een goedlopende blog op kan zetten (was het maar zo’n feest – het is hard werken!). Maar in een uurtje kan je dit boekje goed doorlezen, en vervolgens kun je – in de extra tijd – de tips doorvoeren en genoemde blogs eens bekijken.

Zelf blog ik sinds 2 jaar, en heb ik al veel gehad aan de tips die ik via #blogpraat, en andere platforms, kreeg. In dit boekje, dat verdeeld is in ‘de drie ingrediënten van succes’ (authenticiteit, focus en toewijding) gaat Elja in op diverse kernwoorden, thema’s (en enkele dooddoeners), die allemaal een nuttige toevoeging zijn.

Authenticiteit is onderverdeeld in Persoonlijk(heid), Passie en Expertise. Kernwoorden voor een goede blog. Leg in elke blogpost wat persoonlijks, zorg ervoor dat je passie hebt voor je onderwerp(en) en laat ook zien dat je veel weet van de dingen waar je over schrijft.

Daarna het deel Focus, waar het gaat over de rode draad in je blog, een niche kiezen en uiterlijke kenmerken van een blog. Op die manier weten lezers wat ze aan je hebben en blijven ze, als het bevalt, terug komen.

Het laatste deel gaat over Toewijding. Elja schrijft over slim bloggen, geeft tips over continuïteit en hoe vaak je zou moeten bloggen, en eindigt met een korte discussie over kwaliteit versus kwantiteit. Aan het einde van het boek vind je een lijst met alle blogs en websites die zijn genoemd.

Het is geen heel uitgebreid boek, dus voor duidelijke uitleg zul je een dikker boek erbij moeten halen, of een expert; de meeste onderwerpen worden snel aangeraakt en vervolgens gaan we verder met een volgend onderwerp, maar dat is ook het idee van het boek.

Het is duidelijk dat een blog opzetten en succesvol maken veel tijd, moeite en soms geld kost, maar als je na het lezen van dit boekje nog niet overtuigd bent, dan is het duidelijk niks voor jou. Zonde, want ik durf te beweren dat bloggen jou en je bedrijf heel veel kan brengen. Dat hoef je niet allemaal zelf uit te vinden, daar zijn dit soort boeken voor, en anders trek je maar bij mij aan de bel!

One thought on “Bloggen als een pro

Wat vind jij?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s