Tv-vasten: de conclusie

Ruim 6 weken heb ik geen (ok.. enkele uitzonderingen daargelaten) tv gekeken. Lees er hier en hier meer over. In het kort de reden: tussen Aswoensdag (dat was midden februari) en Pasen deed ik mee aan de Vastenperiode, wat inhoudt dat je iets laat wat je ‘normaal’ vindt, zoals zoetigheid eten, alcohol drinken, roken, of in mijn geval tv kijken.

De paar uitzonderingen die ik heb gemaakt, waren voor twee Formule1 races, een paar Wie Is De Mol-afleveringen en de avond dat de nieuwe Paus werd gekozen. Ook heb ik een paar films gekeken, maar dat was op dvd.

De tijd is voorbij gevlogen, kan ik wel stellen. Dit was de derde keer dat ik geen tv keek voor een aantal weken, en het wordt elke keer makkelijker. Zelfs nu, een paar dagen na Pasen, doe ik de tv nauwelijks aan. Het doel, me bewuster worden van de tijd die ik voor het ding zat, is dus weer behaald.

Wat ik met de extra tijd gedaan heb? We hebben veel meer tijd voor elkaar gehad, gingen samen een rondje wandelen of fietsen, bij vrienden of familie op bezoek of gingen eerder slapen. Ik heb een aantal boeken gelezen, en mijn to-readlist van artikelen is ook veel korter. Niet dat we dit soort dingen eerder niet deden, maar nu hadden we er wel meer tijd voor omdat we geen tv keken.

Zoals je leest, was ik niet vreselijk streng; de Formule1 races en paar tv programma’s die we wel wilden zien, hebben we ook gewoon gekeken. Want het moet niet dwangmatig worden, het gaat om het idee, het bewuster worden van je tijd en vooral de handelingen die je doet, soms op autopiloot. Op deze manier was het af en toe best lastig, maar toch merkte ik dat dat automatisme er binnen een week uit was. Heel bijzonder om te zien.

Hoe het nu verder gaat? Volgens jaar doe ik weer een tv-vrije periode voor Pasen, en tot die tijd wil ik bewuster de tv aan- en dus ook weer uitzetten. Eerst kijken wat er op is, en dan pas dat ding aan.

Ik ben toch benieuwd; wat vind jij hier nou van? Ben ik gek? Snap je me? Ik zie je reactie graag hieronder verschijnen!

One thought on “Tv-vasten: de conclusie

  1. Ik kan er helemaal inkomen dat je dit gedaan hebt, Maaike! Er is ook eigenlijk niet zoveel aan op tv tegenwoordig. Een goed boek lezen, lekker zingen of sporten geeft je vaak veel meer voldoening. Ikzelf ben 4 van de 5 doordeweekse avonden van huis en ik mis de tv dan helemaal niet. In het weekend vind ik het wel heerlijk om ’s avonds op de bank te ploffen en “domweg” lekker tv te kijken. Meestal gaat er dan een gedownloade film aan!

    Conclusie: ik vind het wijs van je dat je dit gedaan hebt, je bent niet gek en ik snap je helemaal!🙂

    Groetjes, Yvonne

Wat vind jij?

