Het ware gezicht achter een bedrijf – gastblog

Sinds oktober laat ik elke twee weken iemand aan het woord als gastblogger. Het algemene thema van deze gastblogs is: ‘wat ik ontdekte/vind/wil vertellen van/over social media’. Voor eerdere gastblogs kun je hier kijken.

Danielle
Via de Facebookgroep ‘Deel je wensenlijstje’ kwam ik in contact met Daniëlle Riemersma, haar blog vind je hieronder.

Social Media zijn zo verweven in ons leven, dat de meningen en belevingen over televisieprogramma’s worden gedeeld op Social Media. De afgelopen weken was bijvoorbeeld te lezen wie De Mol was volgens Social Media gebruikers. En nu dit programma is afgelopen, volgt er vast wel weer een ander programma waar we over gaan praten met elkaar via Social Media.

Social Media zorgen er dus voor dat wij communiceren met de buitenwereld over onze mening en belevenissen.

Monitoren en observeren van reacties
Voor bedrijven is deze behoefte om je ervaringen en belevenissen te delen, een mooi middel om te observeren hoe er over jouw merk gedacht wordt. Of te bekijken wat er speelt in de markt en waar eventueel behoefte aan is. Daarom luisteren, onderzoeken en beantwoorden bedrijven de reacties van hun volgers.
Maar is het voldoende om alleen te observeren en te reageren via Social Media als bedrijf? En daarbij een communicatieplan te maken die wordt ingezet via Social Media?

Is het voor bedrijven tegenwoordig ook niet belangrijk om daarbij een blik te geven op de binnenkant van het bedrijf? En het ware gezicht te tonen van een bedrijf?

Een kleine blik in een organisatie
Hieronder zie je twee voorbeelden waarin bedrijven via Social Media (om precies te zijn: Facebook) de binnenkant van hun bedrijf laten zien. Het zijn momenten die je normaal niet krijgt te zien, maar het vertelt zoveel over de manier waarop een bedrijf intern draait.Facebook knutselenFB brandweerVoor Social Media is het zo belangrijk om gewoon jezelf te zijn, ook als bedrijf.

Vertrouwen en klantenbinding creëren
Door het ware gezicht te tonen van een bedrijf, geef je (potentiële) klanten de mogelijkheid om even mee te kijken. Hierdoor creëer je vertrouwen en een band bij de (potentiële) klant. Als je voor je gevoel met een bedrijf mag meekijken bij de dagelijkse belevenissen… blijf je terugkomen om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen.
Een bedrijf dat zijn ware gezicht en bedrijfscultuur durft te tonen, versterkt het vertrouwen dat een (potentiële) klant zo nodig heeft.

Dus gun je volgers een blik in je bedrijf om dat vertrouwen te winnen. Het zit vaak in het delen van kleine maar persoonlijke verhalen die het ware gezicht laten zien.
Wat denk jij? Is het voor jou ook mogelijk om via Social Media een blik op jouw bedrijf te geven?

Danielle Riemersma
Stipt Office Support – Virtual assistant gespecialiseerd in communicatie
Twitter: @StiptOfficeSupp

2 thoughts on “Het ware gezicht achter een bedrijf – gastblog

  1. Bedankt voor je reactie Nicoline. Het is inderdaad zo dat bedrijven aan hun imago kunnen werken. Vooral hoe jij het omschrijft is mooi; – het beeld wordt completer – .

Wat vind jij?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s