Pasen

Vandaag is het Goede Vrijdag, we staan aan het begin van de Paasdagen. Eigenlijk heb ik er al weken naar toe geleefd doordat ik de afgelopen 6,5 week gevast heb (check hier en hier de blogs daarover). En ook in de kerk werd er natuurlijk naartoe gewerkt, onder andere door de Bijbelverhalen en Palmpasen vorige week.

Afgelopen week keek ik een film, The Perfect Gift, wat ik ook wel op deze tijd van het jaar vind slaan. Het gaat over Kerst, en wat dat tegenwoordig betekent voor mensen. Kerst betekent tegenwoordig twee extra vrije dagen, veel eten, cadeautjes… Met Pasen geven we elkaar meestal geen cadeaus, maar die extra vrije dag is wel het belangrijkste voor veel mensen. Tsja, ik ben ZZP’er en deel mijn eigen dagen in, en dus zegt die extra vrije dag me niet zoveel, hoewel mijn man dan ook vrij is en dat is wel lekker.

Voor mij, als christen, betekent Pasen de dood en opstanding van Jezus. Gisteren was ‘The Passion’ op tv (nee, heb ik niet gezien, zie bovenstaande blogs ;-)), waar weer ontzettend veel mensen naar keken heb ik begrepen. Dus iets in dat verhaal trekt mensen toch aan… Wat is dat dan? De bekende Nederlanders? Het musical-idee? Of toch het verhaal??

Ik vind Pasen, net als Kerst, altijd een bijzondere tijd. Het zijn de belangrijkste dagen van het jaar voor de kerk; met Kerst wordt Jezus geboren en met Pasen herdenken we dat Hij stierf en weer opstond om ons te redden. Ik ben niet zo’n type die iedereen wil overtuigen, ik heb goede vrienden die niet christen zijn en dat maakt me niets uit, het blijven toffe mensen. De discussies die we hebben scherpen mij ook weer, en dat is alleen maar goed.

Deze Paasdagen ga ik besteden met mijn familie, in mijn kerk en in mijn eentje. Alledrie noodzakelijk wat mij betreft. Wat ga jij doen? Fijne Pasen!

3 thoughts on “Pasen

  1. Mooie blog, zus! Ik vind het cool dat het Paasverhaal van Jezus dichterbij de Nederlanders (zowel christelijk als niet-christelijk) komt door The Passion met al die bekende nederlanders.. Wie weet worden ogen toch geopend door het verhaal op tv…
    En sneeuw met Pasen; op die manier komen kerst en Pasen mooi bij elkaar (Jezus’ geboorte/dood/opstanding)🙂

  2. Hai Maaike, wat fijn om te lezen dat jij hierover zo open bent. Ik ben ook christen en vier Pasen ongeveer hetzelfde als jij. Straks naar de kerk en zondag ook. Samen met man, kinderen en andere familie.

    Ik merk dat ik dit jaar wel heel druk ben en bewust moet zoeken naar de diepere betekenis van Pasen. Het is Goede Vrijdag en nu pas sluit ik mijn werk van vandaag af.

    Ook ik was verbaasd dat zoveel mensen toch iets hebben met the passion. Nederland ontkerkelijkt en heel veel van de mensen die ik om me heen zie hebben de deur naar God dicht gedaan vanwege hun ervaringen in de kerk. Dat vind ik pijnlijk. De kerk is mensenwerk. God is en blijft God en het feest van Pasen het feest van de hoop. Verrezen Heer, verslagen dood. Nieuw leven. Nieuw begin.

    Heel gezegende dagen Maaike!

Wat vind jij?

