Jouw social media testament

De afgelopen tijd ben ik een aantal artikelen tegen gekomen over ‘de dood en social media’. Niet in het kader van ‘ik ben als de dood voor social media’, of ‘ik wil nog niet RIPdood gevonden worden op social media’ (ja ja, die zijn er…). Nee; artikelen over hoe je omgaat met social media als je dood bent. Een soort testament, maar dan voor je Facebook-, Twitter, Hyves- en alle andere accounts. En dan laat ik LinkedIn hier even buiten, aangezien je niet echt meer kunt (net)werken zodra je niet meer leeft. Want daar wordt LinkedIn toch voornamelijk voor gebruikt.

Zo kwam ik afgelopen week een artikel tegen over LivesOn, een app die voor jou blijft tweeten als je overleden bent. Onder het motto: “When your heart stops beating, you’ll keep tweeting. Welcome to your social after life.” (Ik verzin dit niet!) De app claimt jouw twitter-gedrag goed te kunnen doorgronden en in jouw naam door te kunnen tweeten. Wel moet je een nabestaande aanwijzen die de curator wordt van jouw profiel. DeadSocial bestaat al langer; met deze gratis app zet je van tevoren tweets of Facebookberichten klaar die pas nadat je overlijdt, bijvoorbeeld precies een jaar later, worden verstuurd.

Maar even serieus; wat wil je dat er met je social media accounts gebeurt als jij overleden bent? Heb je hier wel eens over nagedacht? Je creeërt een bepaalde sociale identiteit tijdens je leven, welke doorgaat als jij er niet meer bent, zolang als je profielen nog online staan. Een digitale erfenis, als het ware. Het gaat hierbij trouwens ook over je weblog of zelfs website.
Zo heb ik al meerdere keren gezien dat de Facebook-pagina of weblog als een soort condoleance register werd gebruikt. Dat kan erg mooie gesprekken opleveren, en een troost zijn voor de nabestaanden om te weten dat de persoon wordt gemist.

Je kunt bijvoorbeeld een soort social media testament laten maken, waarin jouw wensen komen te staan. Zo is er Ziggur, dat je de mogelijkheid biedt om voor alle websites waar je een online profiel hebt, vast te leggen wat jij wilt dat daarmee gebeurt op het moment dat je komt te overlijden. Eerlijk gezegd vind ik dat helemaal geen slecht idee; als het goed is heb je een gewoon testament, waarom ook niet je digitale wensen vast leggen? Wat je wilt voorkomen denk ik, is dat mensen maanden/jaren nadat jij bent overleden, nog steeds berichtjes krijgen als ‘feliciteer … met haar verjaardag’.

Online kun je ook invultestamentjes vinden, zoals deze. Daar staan alleen niet heel veel mogelijkheden op; ik denk dat iemand die redelijk actief is op social media, wel meer profielen heeft. Maar het is een begin, of een voorbeeld van wat je zelf kunt maken. Het laatste invuldocument is gemaakt naar aanleiding van dit onderzoek, en hier vind je ook een handleiding voor nabestaanden, met de belangrijkste social media platforms (hoewel Hyves bovenaan staat, het is dus niet vreselijk recent meer, maar wel nuttig). Ik heb trouwens zelf een (Engelstalig) boek gevonden over dit onderwerp. Check dit korte filmpje:

Ik ga hier ook over na denken. Want ik weet dat bepaalde mensen dicht om mij heen hier anders over denken dan ik, en ik wil het toch goed geregeld hebben, regelfreak die ik ben 🙂 Binnenkort een blog over wat ik zou willen dat er gebeurt met mijn social media profielen en mijn blog. Stay tuned…

4 thoughts on “Jouw social media testament

  1. Pingback: Jouw social media testament | deverdieping | Scoop.it

  2. Wat fijn dat jij hier ook mee bezig bent, dank voor je blogpost!
    De houding die je omschrijft ‘waarom ben je hier mee bezig’ herken ik zo goed. 🙂

    Omdat ik veel doe op social media als persoon en bedrijf, ben ik ook al een tijd bezig alles goed te regelen. >.< `Dat is saai en lastig en niet leuk om te doen.

    Je kan je wel uitschrijven etc. bij diensten/automatisch onderhouden van een dienst na dood. Maar een testament/handboek voor je social netwerk bij je nabestaanden achterlaten als ze iets mee willen doen zoals uitzetten of juist bewaren is fijn.

    Het moet gewoon goed gebeuren. Dan hebben je nabestaanden er minder prikkel/verdriet/last van.

    Ik kijk uit naar je volgende blogs 🙂

  3. Goed om over na te denken, ook al zou ik eerder denken aan wat ik zou willen met andere dingen dan social media. schrijf jij dat testament maar, misschien over 100jaar kan ik m eens lezen voor als t nodig is;)

Wat vind jij?

