Social media hebben mijn leven totaal veranderd – gastblog

Sinds oktober laat ik elke twee weken iemand aan het woord als gastblogger. Het algemene thema van deze gastblogs is: ‘wat ik ontdekte/vind/wil vertellen van/over social media’. Voor eerdere gastblogs kun je hier kijken.Avatar_SimoneLevie

Simone Levie ken ik al een paar jaar via Twitter, maar ik had haar tot afgelopen jaar nog nooit in real life gezien. Daar bracht mijn lidmaatschap van Sales Is Sexy verandering in. En nu ga ik begin april naar haar event over Online Marketing (daar zijn nog plaatsen vrij, kom je ook?). En schrijft ze een gastblog hieronder…

Social media hebben mijn leven totaal veranderd. In februari 2009 zat ik voor het eerst op Twitter. En ik zag het licht. Een enorm gat in de markt en dat moest ik snel gaan opvullen. Nu was het moment daar.

Op dat moment werkte ik in Amsterdam bij Buzzcapture. Samen met mijn baas onderzocht ik hoe er op het internet over bedrijven gesproken werd. Op basis van die onderzoeken maakten wij rapporten voor o.a. ING, T-mobile en Nutricia. Interessant, maar het onderzoekwerk is niet voor mij weggelegd. Ik vond het al snel saai en eentonig. Social media waren op dat moment in opkomst. Maar weinig bedrijven deden er iets mee. Het MKB was er al helemaal nog niet mee bezig. Ik zag een kans en ben in het diepe gesprongen.

Al van jongs af aan was ik op zoek naar een geniaal idee. Ik dacht dat dat nodig was om een bedrijf op te bouwen, goed geld te verdienen en onafhankelijk te zijn. Iets geniaals bedenkt bijna niemand. En ik weet nu dat dat helemaal niet nodig is. Maar toen dacht ik dat. Het ondernemerschap trok me. Ik vond mezelf alleen nog veel te jong. Ik moest veel meer ervaring hebben en een netwerk. In 2009 kende ik helemaal geen andere ondernemers dus ik wist totaal niet hoe ik dat moest aanpakken.

Maar door de komst van Twitter zag ik het licht. Ik zag ineens drie mogelijkheden die mijn leven totaal veranderde.

1. Ik ontdekte dat er nog maar weinig bedrijven bezig waren met social media. En totaal niet gericht op het MKB. Alle domeinnamen waren nog vrij. Zoals socialmedia- workshop.nl, twitter-workshop etc. Had ik er maar meer geclaimd. Ik claimde alleen Socialmedium. Op Socialmedium begon ik te bloggen. Kleine tips en trics over Twitter, Facebook en WordPress.

2. Internet is altijd al mijn passie geweest. En nu kwam ik tot inzicht dat ik van mijn passie mijn beroep kon maken, zonder iets geniaals te bedenken. Een groot bedrijf kun je alleen opbouwen als je iets vol overgave doet. Iets waar je goed in bent, waar je passie ligt. Iets wat niet als werk voelt. Door te bloggen op Socialmedium kreeg ik steeds vaker de vraag of ik iets wilde organiseren, een workshop of een training. En omdat ik mijn werk goed deed, werd ik voor steeds grotere en ingewikkeldere klussen gevraagd. Ik kon het niet meer alleen en ben een bedrijf op gaan bouwen.

3. Door Twitter kwam ik tot inzicht dat netwerken helemaal niet moeilijk is. Door de laagdrempeligheid is het super eenvoudig om heel snel contacten met ondernemers of managers van organisaties te leggen. In een mum van tijd had ik een netwerk opgebouwd met vele contacten. Ik vond het ook niet meer eng om naar netwerkbijeenkomsten te gaan, omdat ik mensen al kende via Twitter.

Social media hebben mijn leven totaal veranderd. Ik ben nog altijd blij dat ik in deze tijd geboren ben. Ik zou niet weten hoe ik zonder internet zou moeten leven. Of een bedrijf op zou moeten bouwen. Het gave is, we staan nu pas aan het begin. Alles ontwikkelt zich zo snel, niemand weet wat er precies gaat gebeuren. Dat onverwachte, die eindeloze mogelijkheden. Ik houd van mijn vak. Ik houd van social media.

——————————————————————————————————–
Simone Levie is eigenaar van het online communicatiebureau Socialmedium.nl  Daarnaast helpt  zij vanuit SimoneLevie.nl vrouwelijke ondernemers een succesvol bedrijf op te bouwen door de kracht van het internet in te zetten.

Wat vind jij?

