De tip van de (maan)dag: Delicious

Elke maandag publiceer ik een tip van de (maan)dag. Vandaag: de social bookmarking-tool Delicious.

Sinds anderhalf jaar gebruik ik, dankzij een tip in de leergang Online Communicatie en Social Media die ik volgde, de social bookmarking-tool Delicious. Omdat ik het een ideale tool vind, leg ik je hier uit hoe Delicious werkt en geef ik je wat handige tips.

Als je op de homepage van Delicious (ik heb er hier al eerder over geschreven) komt, kun je je aanmelden (of inloggen als je dat al eerder hebt gedaan). Als je ingelogd bent, kom je automastisch op je eigen pagina, met je eigen lijst van bewaarde artikelen en websites op het wereld wijde web.Delicious add link 2

Via ‘Add link’ (bovenin rechts) kun je een website URL toevoegen. Vervolgens komt (meestal) automatisch de titel van het artikel tevoorschijn, kun je aantekeningen erbij zetten en, het belangrijkste, tags. Tags zijn woorden waarmee je aangeeft waar het artikel over gaat, zodat je verschillende artikelen over hetzelfde onderwerp kunt groeperen en terug kunt vinden.

Rechts in het scherm vind je de verschillende tags, op alfabetische volgorde of op volgorde van hoeveelheid linkjes die met bepaalde woorden getagd zijn. Als je op een tag klikt, zie je alle artikelen met (onder andere) die tag.

Je kunt je linkjes exporteren (via profile > settings > sources > export bookmarks) naar een bestandje, zodat je ze opgeslagen hebt buiten Delicious, altijd handig.
Er is ook een tool om een link te bookmarken via je favorieten-werkbalk in je browser.

Als je wilt zien welke linkjes ik heb bewaard (pas op: het is een hele lijst van ruim 400 artikelen), kijk dan hier!

Zoals je onderin mijn blog kunt zien, heb ik een paar artikelen vanuit Delicious op mijn blog staan. Dat kan met de Delicious-widget in WordPress. Je kunt dan zelf een tag aangeven die weergegeven moet worden (de mijne is tips) en hoeveel je er wilt weergeven.

Gebruik jij Delicious, of een andere manier om interessante artikelen en websites te bewaren?

3 thoughts on “De tip van de (maan)dag: Delicious

  1. Ik heb Delicious een tijdje gebruikt, maar vond het toch niet zo gebruiksvriendelijk (we praten hier wel over een jaar of 5 geleden).
    Sinds een paar maanden gebruik ik Kippt (www.kippt.com) naar volle tevredenheid. Maar jouw uitleg maakt me toch wel weer nieuwsgierig naar Delicious. Toch maar weer even een account aanmaken!

    • Hoi Britte, ik gebruik Delicious nog niet ontzettend lang, en er is een tijdje geleden iets aangepast waar ik niet heel blij mee was, maar ik vind Delicious dus erg handig. Ik hoor graag wat je er van vindt!

Wat vind jij?

