Maaike vs Nicoline – Voel jij je mooi?

Maaike vs Nicoline

In deze serie schrijven Nicoline van Dijk en ik elkaar. We hebben elkaar leren kennen via social media (en zijn geen familie van elkaar ondanks dezelfde achternaam). Nicoline is imagostyliste. Wat ons verbindt zijn onze gemeenschappelijke interesses rondom mode en beauty. We willen onze ervaringen hierover graag met de buitenwereld delen en mannen en vrouwen op de hoogte brengen van nieuwe ontwikkelingen.

Vandaag gaat het over positief naar jezelf kijken…

Hoi Maaike,
Er moet me echt even iets van het hart. Tijdens mijn workshops en stijladviezen stel ik regelmatig de vraag aan vrouwen wat ze mooi aan zichzelf vinden. Dat blijkt voor veel vrouwen ontzettend moeilijk antwoord op te geven. Hoe komt dat toch en wat zijn jouw ervaringen daarmee?

Ik merk dat veel vrouwen het veel makkelijker vinden om te vertellen wat ze juist niet mooi aan zichzelf vinden. Lichaamsdelen waar je trots op bent? Dat is een brug te ver.

Wat is mooi eigenlijk? Dat is natuurlijk heel subjectief. Wat de één mooi vindt, vindt de ander misschien helemaal niet mooi. Dat is zo op alle terreinen. Ik houd van oude gebouwen terwijl jij misschien van moderne vormgeving houdt. Ik vind trendy kleding mooi terwijl jij van klassieke mode houdt. Mooi is dus voor iedereen weer anders.

Toch is het goed om positief naar jezelf te kijken en je mooie dingen te kennen; het geeft je meer zelfvertrouwen en je weet waar je de accenten qua kleding moet leggen. Wanneer je je mooie lichaamsdelen kunt accentueren, zul je merken dat je minder mooie delen gewoon minder opvallen. Door een ander maar zeker ook door jezelf! Er zijn allerlei trucjes op je mooie kanten op te laten vallen. Ik noem er een paar waar jij en alle lezers meteen mee aan de slag kunnen.

1. Mooie ogen? Gebruik een oogpotlood om ze te accentueren.
2. Mooie boezem? Draag laag uitgesneden shirtjes.
3. Mooie benen? Draag rokjes en jurkjes en schoenen met hak.
Wat ook leuk is om te doen en waar je zelf ook blij van wordt, is andere vrouwen complimenten geven over hun uiterlijk. Vaak zien anderen veel beter wat mooi is aan jou. We houden iedere dag gewoon complimentendag!

Deze is voor jou, Maaike: Wat heb jij een mooie glimlach!

Maaike vs Nicoline

Hoi Nicoline,
Tsja, dat is en blijft een lastig onderwerp denk ik. Wat is nu mooi, en waarom zien we vaak niet aan onszelf wat mooi is? Ik las pas in een tijdschrift over een meisje dat Body Dysmorphic Disorder had, oftewel ‘ingebeelde lelijkheid’. Want geloof me, ze was ontzettend mooi (lange benen, mooi haar, knap gezicht enzovoort), maar ze zag een lelijk mens in de spiegel. Vreselijk.

Maar als ik heel eerlijk ben, vind ik het ook best lastig om niet de negatieve maar de positieve dingen te benoemen. Het ligt er ook aan, denk ik, of je een goede of gewoon een rotdag hebt. En naar een feestje doe ik altijd extra mijn best, en dan lukt het altijd prima om de leuke dingen te benoemen.

Met kleding kun je inderdaad punten extra laten oplichten of juist verbloemen. Ik draag vaak een riem in mijn taille, het smalste punt van mijn lichaam, en ik voel me extra zeker als ik hoge hakken draag.

Apart eigenlijk hè, dat we anderen vaak veel sneller complimentjes geven dan onszelf.

Tot de volgende keer, Maaike
Ps: een welgemeend compliment voor jou: jij straalt met je ogen, en dat komt erg open en fijn over. You go girl😉

3 thoughts on “Maaike vs Nicoline – Voel jij je mooi?

  1. Ik vind je enthousiasme uitstralen met je ogen en je lach, lieve zus!
    Nog n tip: Elke keer als iemand een compliment geeft, moet je leren “bedankt” te zeggen ipv het weglachen.. Het helpt echt n beetje kan ik uit eigen ervaring zeggen:)

  2. Dit is nou een geweldige blog. Wat kunnen mensen negatief zijn over zichzelf. Heel veel sterkte en ik weet het zeker, het gaat jullie lukken om gewoon mooi te zijn.

Wat vind jij?

