Internationale Vrouwendag. En ik ben jarig :-)

Op 8 maart is het elk jaar Internationale Vrouwendag. En mijn verjaardag. Dat valt sindsNijkerk-20130306-00750 28 jaar (ik word oud… ;-)) op dezelfde dag, hoewel ik er pas tien jaar geleden achter kwam geloof ik. Toch een hele eer. Het nadeel is dat er veel leuke dingen worden georganiseerd in het kader van Int. Vrouwendag. Waar ik best heen wil af en toe. Maar vanavond staan er een aantal familieleden en vrienden op de stoep, en ik kan het niet maken om dan ergens anders te zijn ;-).

Wat houdt Internationale Vrouwendag in? Ik kan het wel allemaal uit gaan leggen, maar hier staat een goede uitleg. Het doel is aandacht te vragen voor thema’s zoals economische zelfstandigheid, empowerment, seksueel geweld, zorg en arbeid, discriminatie en racisme. Het gaat om een gevoel van solidaritiet met vrouwen over de hele wereld. Om aan te tonen wat vrouwen kunnen en doen, en wat er nog gedaan moet worden om gelijke rechten te krijgen voor mannen en vrouwen.

Ik ben trouwens gek op feestjes. Vier mijn eigen verjaardag dan ook elk jaar. Omdat ik het gezellig vind om familie en vrienden op de koffie te krijgen, bij te kletsen en te vieren dat we weer een jaar samen waren. Het gaat me niet om cadeautjes, en ook niet om aandacht. Hoewel die natuurlijk altijd leuk zijn. Het gaat me om het samen zijn. En volgens mij draait Int. Vrouwendag daar deels ook om; samen zijn met andere vrouwen (en mannen) om te vieren wat er goed gaat en stil te staan bij wat er minder goed gaat.

Wat zal het nieuwe jaar ons brengen..?

5 thoughts on “Internationale Vrouwendag. En ik ben jarig :-)

  1. lekkere late reactie.. maar je verjaardag was een feest! Super gezellig om zo samen te zijn, en om als laatste over te blijven hihi. Helaas is de vrouwendag niet omdat het zo leuk is, maar omdat er zoveel ongelijkheid en discriminatie is… so LETS GO GIRLS! op naar een gelijke wereld voor iedereen!!!
    Q music had een coole column over internationale vrouwendag door Rayman. Het ging erover dat hij het onzin vond dat vrouwen zo’n dag hadden. Hij wilde juist een int. mannendag. Het eindigde met een bekende zin (songtekst):
    ‘It’s a mans world… but it would be nothing… nothing without a woman’
    So true:)

  2. Maaike, je bent een powervrouw! Je verdient het om op deze dag jarig te zijn. Van harte gefeliciteerd en veel plezier vandaag!

Wat vind jij?

