De kracht van social media voor het kleinbedrijf – gastblog

Sinds oktober laat ik elke twee weken iemand aan het woord als gastblogger. Het algemene thema van deze gastblogs is: ‘wat ik ontdekte/vind/wil vertellen van/over Lucsocial media’. Voor eerdere gastblogs kun je hier kijken.

Luc van Dijk (geen familie overigens) en ik ontmoetten elkaar tijdens een bijeenkomst van het CDA, waarna we contact hielden. Luc heeft een eigen bedrijf, Aeron Advies, is actief bij het CD(J)A en studeert ook nog eens. Drukbezette man dus. Maar hij maakte tijd vrij voor deze gastblog.

In deze blog wil ik de kracht benadrukken die social media heeft voor het kleinbedrijf. Wanneer het goed wordt ingezet resulteren social media inspanningen in meer omzet, winst en klanten voor een MKB ondernemer.

Social media is niet meer weg te denken uit het hedendaagse landschap. Consumenten worden naast traditionele kanalen als TV, ABRI en radio ook online beïnvloed. Waar het voor een MKB ondernemer lastig kan zijn offline grootschalig aanwezig te zijn (lees: te duur), kan deze zelfde ondernemer online een enorm bereik genereren tegen redelijke kosten.

Het belangrijkste bij online beïnvloeding  zijn de woorden exposure, TOMA , sales en de interactie hiertussen. Exposure is het bereik dat gerealiseerd wordt. Bijvoorbeeld je bericht wordt bekeken door 100 mensen. TOMA is ‘top of mind awareness’, in het Nederlands: de bekendheid van een bedrijf, merk of product die op het puntje van de tong ligt van de consument.  Bij sales draait het uiteraard om de uiteindelijke verkoop van je product of dienst.

Online aanwezigheid van je bedrijf genereert exposure. Deze exposure kan ertoe leiden dat je bedrijf in de TOMA ligt van consumenten. Wanneer een consument wat nodig heeft wat in jouw straatje ligt, of van een ander een vraag hoort, zal deze aan jouw bedrijf denken. Dit kan uiteindelijk leiden tot verkoop.

Online aanwezigheid kan ook direct leiden tot verkoop. Je deelt bijvoorbeeld een aanbieding van je product of dienst online, laat deze claimen via Facebook of verwijst consumenten gelijk door naar jouw webshop.

Voor de duidelijkheid: je kan online die doelgroep bereiken die je graag wilt bereiken. Offline barrières zoals zichtlocatie hoeven online totaal geen rol te spelen. Ik zal je een voorbeeld geven uit de praktijk.

Exposure toma salesBij een van onze klanten gaat, tegen de landelijke trend, de omzet weer omhoog. Wij zijn niet verbaasd, het is net wat we verwachten. Berichten die de klant plaatst, worden massaal gedeeld (exposure). Ze heeft een enorme goodwill onder de clientèle. Dit hebben we bereikt door de huidige klanten allereerst centraal te stellen in het social media beleid. Klanten voelen zich gewaardeerd en willen voor het bedrijf (lees: persoon!) graag wat terug doen. Klanten weten waar het bedrijf voor staat (TOMA) en de omzet groeit (SALES).

We hebben dit als volgt bereikt: we werken met mooie afbeeldingen, bieden toegevoegde waarde aan de eindgebruikers, plaatsen plezierige (positieve) berichten en zorgen dat de berichten het waard zijn om te delen. De link met de consument is hierin erg belangrijk. Ook het uitgangspunt was uitstekend: niet richten op een nieuwe doelgroep en een nieuwe markt, maar juist de bestaande markt aanboren met het bestaande product. Dit conform een marketingmodel waarbij de groeikans rond de 80% ligt. Bij dit bedrijf, dat de omzet terug zag lopen door marktontwikkelingen, is het tij gekeerd en groeit de omzet. Dit was het doel van de strategie.

Ook jij kunt dit gaan doen. Online zijn legio voorbeelden hoe een succesvolle strategie wordt opgebouwd. Ook kun je bij menig bedrijf strategisch inzicht inkopen. Het gaat er uiteindelijk om dat je de toegevoegde waarde inziet van social media. Het kan je omzet, winst en klanten namelijk echt verhogen!

———————————————————————————————————

Luc van Dijk is student aan de Universiteit Twente en studeert af op het gebied van nieuwe media bij een internationaal full-service communicatie bureau, verder heeft hij een bedrijf in marketing- en communicatieadvies voor branches en het MKB.

5 thoughts on “De kracht van social media voor het kleinbedrijf – gastblog

Wat vind jij?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s