Een dag uit het leven van een minimalist

Via Twitter kwam ik het boek ‘A Day in the Life of a Minimalist‘ van Joshua Fields Millburn (@JFM op Twitter) tegen. Toen ik het downloadde was het overigens een gratis e-book.

Het boek bestaat uit 50 essays, grotendeels al Minimalistboekeerder op de blog van de schrijver gedeeld, soms iets aangepast en nu in zo’n volgorde gezet dat zijn punt langzaam steeds duidelijker wordt. Het vertelt zijn verhaal, hoe hij vroeger was (hij gaf leiding aan veel mensen en was verantwoordelijk voor miljoenen dollars, maar werkte ook erg veel, had overgewicht en had ondanks zijn riante salaris behoorlijke schulden), hoe hij nu door het leven gaat (als minimalist) en hoe dit tot stand kwam.

Het boek zit vol (verborgen) humor en grappige woordspelingen, regelmatig moest ik hardop lachen. Omdat het korte essays zijn, leest het heel makkelijk. En door de duidelijke, praktische en enthousiaste tips en uitleg die hij geeft over waarom hij dingen op een bepaalde manier doet, krijg je zin om ook iets te veranderen. Niet zo drastisch als Joshua, maar een aantal tips vond ik erg nuttig.

Ik ben echt aan het denken gezet. Hoe logisch is het eigenlijk om de hele dag door je e-mail en social media te checken? En, interessant in deze tv-vastentijd, hoe zit het nu met tv en je smartphone? Waarom werk je zo hard om dingen te kopen die je misschien helemaal niet nodig hebt, om vervolgens weer hard te moeten werken om alles te kunnen betalen?

Waar ik het niet helemaal mee eens ben, en nu pak ik maar 1 klein puntje, is dat hij zegt dat boeken maar eenmaal gelezen worden. Ik ben gek op mijn boekenkast, lees aardig wat boeken meerdere malen, en doe die dan ook niet weg. En soms bewaar ik iets uit sentimentele waarde, zoals sommige boeken en kleding (mijn trouwjurk bijvoorbeeld, maar ook een skatebroek uit een vorig leven). Verder is Joshua vrij negatief, zij het met een grappige ondertoon, over het consumeren van spullen; ik begrijp dat hij dat nu nauwelijks meer doet maar soms lijkt het alsof hij vindt dat wij kansloos zijn als we dingen kopen.

Door dit boek heb ik een hele stapel boeken gedoneerd aan een Dorcas-winkel, en ik ben me vooral nog bewuster geworden van de ‘troep’ om me heen, zowel echte spullen als digitaal. Mijn inbox maakte ik al leeg zoveel als mogelijk, maar ik besef me nu extra dat ik soms dingen gewoon weg moet gooien (dat had ik al beter door toen Hetty langs kwam).

Overigens heb ik dit boek gratis gedownload met de Amazon Kindle-app op mijn iPad. Daarmee kun je ook zinnen selecteren om te bewaren, te delen of naar jezelf toe te mailen. Ik kende de Kindle app nog niet, maar ga het zeker vaker gebruiken; boeken uit Amerika zijn meestal naast hardcopy als Kindle-boek te verkrijgen (goedkoper in online vorm), en met de app voor computer en tablet is dat nu ook in Nederland mogelijk. Nu de Nederlandse vertaling nog, hoewel ik graag boeken lees in hun oorspronkelijke taal, en Engels geen probleem is voor mij.

Als je geen zin of tijd hebt om het hele boek te lezen, lees dan sowieso deze twee essays, die ik echt fantastisch vond:
CREATE YOUR MASTERPIECE, A 16-STEP GUIDE
The Short, 16-Step Guide to Getting Rid of Your Crap

Zou jij als een minimalist kunnen leven?

2 thoughts on “Een dag uit het leven van een minimalist

  1. Prachtige recensie, ik krijg gelijk zin om het boek te gaan lezen. Ik zou niet zo snel als minimalist gaan leven. Sommige spullen hebben toch een bepaalde (emotionele) waarde, dan vind ik het niet logisch ze weg te doen ‘omdat ik ze eigenlijk niet nodig heb’. Ik denk dat je moet leven op een manier waar jij gelukkig van wordt. Als je gelukkig wordt van af en toe iets nieuws kopen of lekker door de IKEA rondstruinen, is dat prima. Ruim je liever je hele huis op en gooi je alles wat overbodig is weg? Ook goed. In ieder geval mooi artikel, zet je wel even aan het denken.

Wat vind jij?

