Animatie versus de rest – gastblog

Sinds oktober laat ik elke twee weken iemand aan het woord als gastblogger. Het algemene thema van deze gastblogs is: ‘wat ik ontdekte/vind/wil vertellen van/over social media’. Voor eerdere gastblogs kun je hier kijken.Raimke

Deze keer schrijft Raimke Groothuizen, die ik ken via Twitter en zeker hoop IRL te ontmoeten binnenkort, over animatie en social media. Raimke is animatie filmmaker.

De wereld verandert van tekst georiënteerd naar beeld (en video) georiënteerd. Deze verschuiving is ook zeker merkbaar op Social Media gebied.

Tekst versus plaatjes
Om maar eens een veelgebruikt cliché uit de kast te trekken: ‘een beeld zegt meer dan duizend woorden’.
Dit is niet voor niks een cliché! Uit vele onderzoeken is gebleken dat Social Media gebruikers eerder een bericht bekijken dat een afbeelding heeft, dan een bericht zonder.
Daarnaast kan een beeld een duidelijker beeld geven van een bepaalde emotie die betrekking heeft op de boodschap in de tekst. Ook processen en taaie informatie kunnen in beeld veel duidelijker worden gemaakt dan in alleen woorden, vandaar de stijgende populariteit van infographics.

Stilstaand versus bewegend beeld
‘Over een paar jaar zal 90% van de webcontent bestaan uit video’s,’ aldus Chris Anderson tijdens zijn TEDTalk.
Het oog wordt aangetrokken door beweging. Dat betekent dat een video nog effectiever is dan een stilstaand plaatje. In een video kun een lastig proces nog beter laten zien aan de kijker. Of je kunt jezelf beter presenteren op je website, door niet alleen beeld en tekst te combineren,  maar ook door non-verbale communicatie.

Video versus animatie
Ik ben voorstander van goed nadenken over wat je waar wilt vertellen aan je kijker, waarna je gaat bedenken welk medium hiervoor het beste geschikt is.
Animatie still
Animatiefilm is iets heel anders dan ‘gewone’ video. Animatie is een serie beelden (tekeningen/foto’s) die achter elkaar afgespeeld, de illusie van beweging opwekken.
Aangezien een film bestaat uit 25 beelden per seconde, kun je je voorstellen dat het maken van een animatie een kostbaar en intensief proces is.

Hoewel mijn vakgebied animatiefilms maken is, wil ik niet de illusie wekken dat animatie de oplossing voor ieder probleem. Soms is een reguliere video gewoon een betere oplossing. Bijvoorbeeld als je startende ondernemer bent en nog weinig budget hebt.

Kenmerken animatie
– valt meer op in de massa (origineel)
– kan lastige processen eenvoudig in beeld brengen
– heeft een grote attentiewaarde bij publiek
– effectieve manier om groot publiek aan te spreken
– uniek op-maat-gemaakt product
– is een kostbaar product

Meer over Raimke kun je vinden op haar website.

8 thoughts on “Animatie versus de rest – gastblog

  1. Pingback: Vier woorden | Maaike Ontdekt

  2. Pingback: Choose to smile | Maaike Ontdekt

  3. Erg goed stuk Raimke! Ikzelf ben ook aan het nadenken om meer videobeelden te gebruiken op mijn site. Deze post helpt me nog meer in de overtuiging dat dat een goed idee is! Een animatie filmpje lijkt mij ook erg goed, maar dan zal er eerst meer budget moeten zijn🙂 Keep up the good work!

Wat vind jij?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s