TV-vasten

Vandaag is het voor katholieke mensen Aswoensdag. Vanaf vandaag is het nog 46 dagen tot aan Pasen (de tijd vliegt, ach… de paaseitjes liggen al 3 weken in de winkel), de Vastentijd noemen wij dat. Er zijn veel verschillende manieren om te vasten; naast de letterlijke betekenis (niet/minder eten voor een aantal dagena) kun je ook alcohol of zoetigheden naast je laten liggen, of een andere ‘luxe’.

Sinds drie jaar vast ik in de veertigdagentijd (officieel 46 dagen, maar de zondagen worden niet meegerekend… Dan is dat Formule1 kijken ook niet zo’n probleem :-)), niet door minder te eten, maar door die dagen geen tv te kijken. Dit is dus het derde jaar dat ik dat doe, en ik vind het heerlijk. Een kleine aantekening trouwens: geen tv betekent in mijn geval: heel weinig tv, want we kijken wel naar de Formule1-races en Wie Is De Mol. En mijn man is iets minder streng voor zichzelf; hij kijkt ook nog sport af en toe. Maar dat zijn misschien 2 uurtjes per week.

Gemiddeld schijnen Nederlanders ruim 3 uur per dag (!) tv te kijken. Gebeurt het jou nooit, dat je ‘even’ de tv aanzet, en deze dan een paar uur later uitdoet zonder dat je je goed kunt herinneren wat je de afgelopen uren gezien hebt? In die tijd had je een goed boek kunnen lezen, kunnen sporten, uitgebreid koken en eten met je partner, een klusje kunnen doen, tijd door kunnen brengen met familie of vrienden… Genoeg te doen, maar die paar uur tv zorgen er soms voor dat die tijd als sneeuw voor de zon verdwijnt. Zonde!

Daarom besloot ik een paar jaar terug om als probeersel eens 40 dagen geen tv te kijken. Om die tijd nuttiger te besteden. Ik werk wat, lees een boek of tijdschrift, denk na, praat met mijn man of spreek af met vrienden of familie. En ik heb weer het idee dat ik de baas ben van mijn eigen tijd. Na die 40 dagen moet ik echt even wennen als ik weer eens de tv aan zet. Eerlijk is eerlijk, dat is snel weer over, maar ik heb er wel          van geleerd om bewuster om te gaan met mijn tijd. Die avondjes doelloos zappen zijn erg zeldzaam geworden. Af en toe is dat best lekker, maar niet te vaak.

So… here we go! (Doe je mee? Gezellig!)

10 thoughts on “TV-vasten

  1. Pingback: Tv-vasten: de conclusie | Maaike Ontdekt

  2. Pingback: Pasen | Maaike Ontdekt

  3. Pingback: Een dag uit het leven van een minimalist | Maaike Ontdekt

  4. Pingback: TV-vasten deel 2 | Maaike Ontdekt

  5. Wat een top idee! Ik kijk niet zoveel tv (voornamelijk docu’s en andere educatieve programma’s) heb de tv wel vaak aan staan op de achtergrond. Waarom? Omdat ik dat “gezellig ” vind. Ik denk dat ik het best prima zou volhouden maar mijn vriend iets minder goed vrees ik😉

    Succes en ik ben benieuwd.

    Oh trouwens ‘wie is de mol’ kan ik ook écht niet missen. Daar plan ik zelfs alles omheen!! #molloot😉

    Groetjes Suus

  6. Nou ik heb het gisteren ook eens even in de groep ( gezin ) gegooid, en we zijn het nu eens geworden om op woensdagavond de computer en tv uit te laten. En als zoet broodbeleg is er nu alleen nog pindakaas. Toch goed hè met twee van die pubers. En wat denk je, zaten ze gisteren gewoon ( tussen aanhalingstekens ) een beetje te lezen, heerlijk!

  7. Een zeer nobel streven. Zelf probeer ik alleen het journal te volgen.
    Een gezegende en vruchtbare 40-dagen periode gewenst.

    Groetjes Thanh

  8. Een mooi idee… Ik heb zelf geen tv dus tv-vasten doe ik bijna altijd hihi! Hoewel ik de afgelopen jaren tijdens de vastentijd gevast heb, wil ik dat dit jaar niet doen. Ik hoop de vastentijd extra tijd met mijn Vader door te brengen… Dat is voor nu het belangrijkste. Doe je mee?
    Liefs!

  9. Goed bedacht. zelf zet ik de tv overdag bijna nooit aan(soms voor het ontbijtnieuws). voor de meiden heb ik ook tijden ingesteld dat ze mogen kijken. ik geniet ervan want nu doen we meer dingen samen. maar om nu te zeggen ik ga “tv vasten” is voor mij iets teveel :b ga wel proberen om het nog iets minder en meer bewust te gaan doen.
    Ik laat het je nog wel horen hoe het me afgaat.
    Groetjes nel

Wat vind jij?

