Warme truiendag

Ik zit dit te typen in een dikke trui. Logisch, denk jij misschien; het is best k-k-koud Warme truiendag 2buiten. Maar ik heb vandaag de verwarming een graadje lager gezet dan normaal. Vandaag is het namelijk Warme Truiendag. Deze dag, georganiseerd door Het Klimaatverbond en Greenchoice, wordt jaarlijks op of rond 16 februari gehouden, de verjaardag van het Kyotoprotocol. Dit jaar dus op vrijdag 8 februari.

Normaal gesproken staat onze verwarming in de winter, als ik thuis werk, op 19,5 of 20 graden. ’s Avonds zetten we hem (ruim) voor we naar bed gaan op 18 graden, waar hij als we niet thuis zijn ook de hele dag op staat. En in de zomer staat hij ‘uit’, dus veel lager.

Ik ben me goed bewust van wat wij doen om energie te besparen, voor twee redenen: het milieu en mijn portemonnee. Op het moment dat wij spaarzaam met ons energie-verbruik omgaan, dus de verwarming en de lampen niet onnodig laten branden bijvoorbeeld, dan stoten we minder CO2 uit met ons huis, en dat is beter voor het milieu (en dan vooral voor de ozonlaag ed).

Warme truiendagDaarnaast bespaar je ook gewoon geld als je rustig aan doet met de apparaten in huis. Wij gebruiken groene energie van Greenchoice, en daar hebben we heel bewust voor gekozen. Het is groen(er) opgewekte energie, en daarnaast niet duurder dan andere leveranciers. Het geeft me dus een dubbel goed gevoel.

Vandaag zit ik dus lekker in een warme trui op een redelijk koude werkkamer. Maar ik ben zeker niet de enige; volgens de website doen er ruim 155.000 mensen mee. Daar besparen we zeker heel veel CO2 mee!

Doe jij vandaag ook mee? Waarom (niet)?

One thought on “Warme truiendag

Wat vind jij?

