De sleutel tot bekendheid via social media – gastblog

Sinds oktober laat ik elke twee weken iemand aan het woord als gastblogger. Het algemene thema van deze gastblogs is: ‘wat ik ontdekte/vind/wil vertellen van/over social media’. Voor eerdere gastblogs kun je hier kijken.

Via Twitter en zijn blog leerde ik Harold Harold hondMeerveld kennen. Een tijd geleden hebben we afgesproken, van online naar offline, en het klikte goed. In januari 2012 interviewde ik hem al voor deze blog. Ook heeft hij een paar weken geleden mooie foto’s gemaakt van de honden van mijn ouders. Hoogste tijd voor een (lange :-)) gastblog van Harold!

Op 15 december registreerde ik mijn domeinnaam voor m’n nieuwste onderneming. “Hondenfotos.eu“. Op dat moment kende niemand mij nog in de hoedanigheid als fotograaf, laat staan honden-fotograaf! Nu is het 5 februari en kan ik zeggen dat er een grote groep mensen is die daar nu heel anders over denkt ;-). De snelheid waarmee dat is gegaan verbaast mijzelf misschien nog wel het meest! Maar de sleutel hiervan ligt onder andere bij het gebruik maken van Sociale Media. Hieronder zal ik uitleggen wat de rol van sociale media is geweest in mijn startup van “Meerveld Hondenfoto’s”. De momenten kan je zelf als acties inzetten voor je eigen (startende) onderneming.

1. Stel je persoonlijke netwerk op de hoogte van je nieuwe onderneming
Voordat ik begon met het maken van hondenfoto’s twijfelde ik of er wel genoeg hondeneigenaren zaten te wachten op zulke foto’s. Ik dacht: “er is een vrij eenvoudige manier om daar achter te komen!”. Ik doe een oproep in mijn eigen netwerk via Facebook en wacht af wat er gebeurt. Tot mijn grote verbazing kreeg ik binnen een paar uur al zoveel aanmeldingen dat ik mensen moest teleurstellen omdat ik al vol zat. Toen wist ik dus dat wanneer ik in mijn eigen netwerk alleen al rondvraag, er mensen zijn die best graag een herinnering van hun hond willen laten maken! En ze helpen je ook nog eens graag wanneer je ze het vraagt 🙂

2. Moedig je eigen netwerk aan om hun netwerk ook uit te nodigen
Sommige mensen in mijn netwerk deelden zonder dat ik het vroeg mijn oproepen in hun netwerk. Ik kreeg toen nieuwe ‘vrienden verzoekjes’ binnen waarmee ik uiteraard snel vrienden werd, waarop al snel afspraken volgden om ook met hun hond een fotoshoot te doen. Andere mensen in mijn netwerk moedigde ik aan om, wanneer zij mensen kenden met een hond, mijn oproep te delen. Dit gebeurd met succes, want ik kreeg steeds meer nieuwe contacten die geïnteresseerd waren. Zet dus vooral je eigen netwerk in om nieuwe mensen aan je voor te stellen.

3. Meld je aan op sociale platformen ook als ze minder bekend zijn
Toen ik via google zocht op andere honden-fotografen, stuitte ik op doggies.nl. Een voor mij onbekend platform waar dierenliefhebbers zich verzamelen en ratings kunnen geven aan allerlei diergerelateerde zaken. Denk aan hondenscholen, trim-salons, dierenwinkels en dus ook dieren-fotografen. Ik dacht: “nooit geschoten is altijd mis” dus ik maakte een mooi profiel aan en uploadde een mooie foto van mij en Moja (onze hond) en afwachten maar. Al binnen een paar dagen kreeg ik mijn eerste mail binnen met een aanvraag die via deze site bij mij terecht gekomen was. Zoek in je eigen niche dus naar voor jou relevante platforms of fora.

Tara Loekie4. Sta open voor beïnvloeding via sociale media door anderen
Sociale media heten natuurlijk niet voor niets “sociaal”; een fout die een onderneming zou kunnen maken met SM is: niet sociaal doen! Twee voorbeelden van mijzelf die dit illustreren.
Voorbeeld 1: ik ging op zoek naar een specifieke training in dieren/honden fotografie voor mijn eigen educatie, en zo kwam ik terecht bij iemand die precies deed wat ik zocht. Wat er alleen niet gebeurde was dat er gereageerd werd op mijn berichtjes via sociale media. Uiteindelijk haakt ik af en ging verder op zoek naar andere aanbieders van workshops.

Voorbeeld 2: zo werd ik ook in dezelfde maand via social media uitgenodigd, omdat ik een startende onderneming had, om naar de Business Bootcamp te gaan. Ik had nog al wat weerstanden hier tegen, maar zoals je op dit blog kunt lezen is dat uiteindelijk aardig meegevallen! Deze bootcamp leverde mij een groot aantal nieuwe contacten op met evenveel toegevoegde waarde die ik direct kon inzetten in mijn nieuwe onderneming. Wees dus sociaal op social media want het kan je veel opleveren, en sta open voor beïnvloeding!

5. Val je eigen Facebook netwerk niet te veel lastig!
Deze tip lijkt haaks te staan op de eerste uit deze serie, maar dat is niet helemaal waar. Wanneer je start met je onderneming en je idee of product gaat testen heeft je eigen netwerk daar nog niet veel informatie over gekregen. Je kunt het dus nog wel maken om wat berichten te plaatsen over je product of onderneming. Maar je kunt je voorstellen dat ze het na een week wel weten. De oplossing: scheid je persoonlijke Facebook pagina door het maken van een zakelijke pagina. Ik stelde mijn netwerk op de hoogte van deze pagina en vroeg geïnteresseerden mee te gaan. Mensen die geen interesse hadden hoefden niets te doen, en krijgen om die reden minder mee van mijn zakelijke avontuur. Een Facebook pagina maken is niet moeilijk, vraag anders Maaike maar!

6. Start met een blog. Zo snel mogelijk!
Meer over bloggen kun je vinden op mijn oude blog. Maar kort kan ik er over zeggen dat doordat ik mijn sociale media gekoppeld heb aan mijn blog en andersom merk ik dat ze elkaar aanvullen en helpen groeien. Ik begon met nul bezoekers per dag in januari, en krijg tot nu gemiddeld zo’n twintig bezoekers per dag. Dit is nog niet veel maar voor een site die net in de lucht is ben ik er erg tevreden over. Ongeveer de helft van de bezoekers komt binnen via sociale media. De andere helft door google zoekmachines. Maar ook door het plaatsen van comments op Facebook of op ander mans blogs. Zo schreef ik mijn dertig lessen uit die ik leerde op de Business Bootcamp wat mij zo’n driehonderd bezoekers opleverde!

7. Update je LinkedIn profiel en laat het voor je werken
LinkedIn was het platform waar ik het minste mee deed, maar heeft nu al mijn twittergebruik ingehaald. Ik onderschatte echt de kracht van wat er daar allemaal mogelijk is, en ik heb het idee dat dit nog maar het begin is. De eerste tip die ik kreeg en toepaste wat mij direct resultaat opleverde was het volgende: schrijf niet op wat je allemaal gedaan hebt, maar schrijf wat je nu kunt betekenen voor de ander! LinkedIn draait niet om jou, maar om hen! Dit was voor mij een eye-opener. Wanneer je nu mijn profiel bezoek weet je direct of het handig is mij aan je netwerk toe te voegen, mij iets te vragen, of om verder te kijken. Na het aanpassen van mijn profiel kreeg ik direct reacties van mensen die mij vroegen naar de mogelijkheden van een fotoshoot met hun hond.

Fotos Harold8. Maak van online contacten offline vrienden
De kracht van online ligt namelijk vooral in offline. Dat zegt Slijterijmeisje in haar boek. En ik ben het daar mee eens. De ontmoetingen die ik via social media heb opgedaan werden dubbel zo effectief na een persoonlijke ontmoeting. Niet dat dat altijd moet of mogelijk is, maar neem deze tip van mij aan. Voorbeelden zijn mijn ontmoeting met Maaike van dit blog zelf, maar ook mensen met wie ik bijvoorbeeld een fotoshoot heb gedaan. Ik kende deze mensen niet een maand geleden, maar nu stellen ze me al voor aan hun vrienden en contacten. En als het goed is heb je in boven staande momenten al ontdekt dat de groei en bloei van je onderneming zit in de netwerken van jouw persoonlijke vrienden.

Wat is jouw social media ondernemers tip?
Ik weet zeker dat er veel meer tips zijn voor ondernemers wat Social Media betreft. Graag hoor ik jouw tip die je ontdekt hebt en jouw onderneming geholpen heeft op dit gebied. Ik zou ze graag hieronder in de comments lezen!

p.s: ik zou het leuk vinden om aan jouw netwerk toegevoegd te worden!

4 thoughts on “De sleutel tot bekendheid via social media – gastblog

  1. Pingback: Mijn eerste lessen als ondernemer op gebied van Social Media

Wat vind jij?

