De tip van de (maan)dag: privacy-instellingen

Elke maandag publiceer ik een tip van de (maan)dag. Vandaag: check je privacy-instellingen.

Zou het niet grappig zijn als iedereen die dat zou willen in een paar klikken (van) alles over jou te weten kan komen op social media?

Nee?

Er is een oplossing; je privacy-instellingen. It’s as simple as that. Hoewel… natuurlijk moet je wel weten waar je deze instellingen kunt bekijken en aanpassen. Ik behandel de ‘big three’ hier; LinkedIn, Facebook en Twitter. Over de instellingen zelf, welke vinkjes je aan en uit moet zetten en dergelijke, ga ik het nu niet hebben, daar kan ik een heel boek over schrijven. Maar ik laat je hier zien hoe je bij die instellingen kan komen, zodat je er naar kunt kijken.

(Kleine side note: ik heb overal de Engelse instellingen)

LinkedIn:
Log in op www.linkedIn.com. Als je op je naam gaat staan – rechtsboven – met de muis, zie je in het dropdown menu ‘Settings’ (Instellingen) staan.
LinkedIn settings

Facebook:
Log in op www.Facebook.com. Rechtsboven kun je op het ‘wieltje’ klikken, in het dropdown menu kun je dan klikken op Account- en Privacy-instellingen.
Facebook instellingen

Twitter:
Log in op www.twitter.com, en klik vervolgens in de rechterbovenhoek op het ‘wieltje’, en dan op settings/instellingen.
Twitter instellingen

Ik wil je aanmoedigen om een keer te kijken naar je privacy-instellingen. Doe het liever vandaag dan morgen. Dan heb je zelf voor een groot deel in de hand wat anderen van jou te weten kunnen komen! O en ouders: doe dit ook eens samen met je kind(eren); je weet nooit wat voor een narigheid je hiermee kunt besparen.

One thought on “De tip van de (maan)dag: privacy-instellingen

Wat vind jij?

