Social media do’s en don’ts

Alle begin is moeilijk. Dit geldt ook voor de aanwezigheid op social media. Van alle kanten krijg je adviezen, wat je wel of niet moet doen. De een doet het logosop deze manier, de ander op een totaal andere manier. Wat nu?! Als je een paar richtlijnen hebt, wordt het al wat makkelijker. Daarom hieronder een aantal ‘Do’s en don’ts’ voor het gebruik van social media. De do’s vind je deze keer niet hier, maar op de blog van Yvonne Alefs.

Don’t (ever)…

– Alleen zenden
Dit is, volgens mij, de belangrijkste regel op social media. En toch… hij wordt ZO vaak verbroken. Zonde! Bedrijven en mensen die alleen maar berichten plaatsen en nooit reageren. Alleen reclame eruit gooien, zonder in te gaan op wat hun klanten zoeken en willen. Ik zou zeggen: plaats een reclameboodschap in een krant, want daar zijn die voor bedoeld. Op social media noem ik het spam. Natuurlijk mag je ook berichtjes plaatsen over je aanbod, maar houd het beperkt.

– Alleen letten op de aantallen
Dit is de tweede grote fout die veel mensen en bedrijven maken; ze letten alleen op de aantallen. Meer is beter. Je kunt 10.000 volgers kopen, of een actie doen waardoor je er veel likes/volgers bij krijgt. Maar wat heb je eraan als die mensen niet geëngageerd zijn? Dan heb je een groep mensen die niets volgt wat jij plaatst, en zijn de aantallen loze getallen. Het gaat niet om likes, het gaat om fans, die anderen ook weer vertellen over jou/je bedrijf! Plaats daarom goede content, daar komen de mensen vanzelf op af!

– Je blind staren op social media
Dit punt heeft deels te maken met bovenstaand punt. Bedrijven die helemaal opgaan in de sociale media, die alleen maar kijken naar het aantal likes, het aantal volgers, het aantal retweets. Maar helaas vergeten om hun website up-to-date te houden, of de klantenservice bijna vergeten. Niet iedereen heeft een profiel op social media, houd daar rekening mee!

– Alleen kijken naar ROI
ROI (Return On Investment) is een belangrijk gegeven bij veel bedrijven. Hoeveel is de verkoop omhoog gegaan na een investering van … euro. Helaas is op social media niet alles te meten. Wel veel (zie ook: ‘houd je analytics in de gaten’), maar het is belangrijk om dit niet helemaal aan elkaar te koppelen. Natuurlijk kun je na een tijdje kijken of het aantal likes ook doorzet ik een hogere verkoop, maar weet: een like of retweet is gratis, een product aanschaffen niet. Het gaat hier ook niet alleen om het verkopen, het gaat ook om interactie, een positief beeld scheppen bij (potentiële) klanten. Dat dat zich vervolgens weer uit in een verhoogde verkoop, is mooi meegenomen!

– Niks doen met informatie over je volgers
Wanneer is de laatste keer dat jij eens goed heb gekeken naar wie jouw volgers nou daadwerkelijk zijn? Wat zijn hun passies, hun meningen, hun werkzaamheden? Hebben zij een blog die jij een keer kunt delen met jouw volgers? Het kost tijd, maar zorgt voor een hechte relatie en échte fans!

– Een stagiaire ‘op social media zetten’
O kriebel, hoe vaak DAT niet gebeurt… Het stikt werkelijk van de vacatures voor stagiaires die ‘de social media mogen doen’. Alsof een stagiaire (meteen) weet wat de ‘feeling’ van een bedrijf is. Natuurlijk, sommige studenten zijn vreselijk handig met social media, maar dat betekent niet dat je hen verantwoordelijk moet maken voor een deel van je communicatie (want dat doe je dan). Laat ze meekijken met een geoefende, ervaren medewerker, die de student alles kan vertellen over het bedrijf, en laat hem/haar vervolgens mee helpen. Geef dit deel van de communicatie niet 100% uit handen. Want een student weet niet hoe een bedrijf normaal reageert, hoe het communiceert. En gaat na een aantal maanden ook weer weg, waardoor het of blijft liggen of er een nieuwe stagiaire ingewerkt moet worden. Neem het serieus!

– Niet weten wat er online gezegd wordt over jou/je bedrijf
Er wordt gesproken over jou/je bedrijf, of je dit nu weet of niet. Zorg dat je ervan op de hoogte bent! Laat je niet verrassen, maar zoek regelmatig naar jouw (bedrijfs)naam, zodat je hierop kunt reageren.

– Heel onregelmatig iets plaatsen
Je kent ze vast wel, van die ‘vrienden’ die soms heel veel aandacht vragen (meestal als ze je nodig hebben) en vervolgens maanden niks van zich laten horen. Vreselijk… Daar ben ik geen fan van, jij? En hetzelfde geldt voor bedrijven op social media. Het beste is om regelmatig, het liefst (bijna) dagelijks, een berichtje te plaatsen op verschillende social media, zodat je niet vergeten wordt en je er dus niet alleen bent als je iets van anderen wilt. Op die manier bouw je een loyale fanschare op, die je niet vergeet. Maar let op: té is nooit goed, dus ook niet te vaak iets plaatsen.

Er zijn genoeg good practices te vinden op social media. Denk aan KLM, Cola Cola en Unicef. Natuurlijk zijn er ook heel veel voorbeelden van bedrijven die het niet goed aanpakken. Mocht jij er één spotten, wijs ze dan op deze blog. Wie weet helpt het🙂

5 thoughts on “Social media do’s en don’ts

  1. Pingback: Hoe krijg je een groter publiek voor je blog/podcast? | Maaike Ontdekt

  2. Hoi Maaike. Zit nu in Benghazi je berichten te lezen. Snap er niet alles van maar wel heel interessant en goed geschreven. Ben het vooral met je eens dat je wel regelmatig moet reageren op berichten van anderen. Knap gedaan.

  3. he zus, wat leuk dat je allemaal tips schrijft voor de ‘echte’ social media mensen (ik niet dus:p)! Ziet er goed uit, goed over nagedacht!
    Ik hoop ook stiekem wel dat je je meer persoonlijke blogs blijft houden hoor:)

    xxx

Wat vind jij?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s