Overtuigingskracht

We willen graag overtuigend overkomen. Maar tussen willen en kunnen ligt vaak nog een kloof. Toen ik het boek ‘Overtuigingskracht. 50 Geheimen van de psychologie van het beïnvloeden‘ in de bibliotheek zag staan, trok Overtuigingskrachthet me meteen aan. Een van de schrijvers, Robert Cialdini (die ook ‘Invloed’ schreef, wat nog op mijn to read-list staat) werd me aangeraden door Simone Levie tijdens haar workshop bij een Sales Is Sexy-avond pas geleden. De afgelopen weken heb ik het langzaam helemaal uitgelezen (voordeel van korte hoofdstukjes van een paar pagina’s), en ik heb veel geleerd van de psychologische aspecten van beïnvloeding.

Wist jij bijvoorbeeld dat je door een paar woorden of zelfs maar een woordje (namelijk ‘want’) aan te passen, veel meer kans van slagen hebt? En dat mensen sneller iets kopen als iets zeldzaam is, en andersom: dat mensen minder kopen als er meer aanbod is?

In dit boek wordt aan de hand van veel verschillende experimenten en onderzoeken uitgelegd hoe je ervoor kunt zorgen dat je je eigen glazen niet ingooit wat overtuigen/verkopen betreft. En hoe je valkuilen kunt vermijden als jij aan de andere kant van het spel staat. Dit gebeurt op een grappige en verhalende manier; zo noemen de schrijvers schaakkampioenen, kantoorartikelen, een spiegel en eBay als voorbeelden van hoe iets moet, of juist niet. Een verhaal, over vliegtuigongelukken, kwam trouwens ook in een eerder boek dat ik las voor. Het ‘rare’ (vervelende?) is dat we het vaak helemaal niet door hebben; het gebeurt onbewust, zoals ook blijkt als mensen er echt naar gevraagd worden.

Ik heb veel geleerd over overtuigingskracht, en kan dit zowel in mijn eigen bedrijf als in mijn privéleven gebruiken. Zo weet ik nu dat het daadwerkelijk wetenschappelijk onderbouwd is dat het niet slim is om als je moe, afgeleid of emotioneel bent beslissingen te maken (wist ik al wel, maar nu SNAP ik het ook). En hoe ik van een zwak punt en sterk punt kan maken. Er staan 50 verschillende tips in dit boek, met een duidelijke inleiding en een sterk laatste hoofdstuk over beïnvloeding in de 21e eeuw, met computers en e-mail een totaal andere wereld dan die van een paar decennia terug, of er in andere landen verschillend wordt gereageerd, en ethisch verantwoord beïnvloeden.

If you’ll excuse me now, I’ve got some persuation to do😉

Heb jij een voorbeeld van een goede overtuigingsmethode in de praktijk? Hoor het graag van je!

7 thoughts on “Overtuigingskracht

  1. In overtuigen was je al erg goed maaik, maar nu kan je t dus ook nog verantwoorden;) klinkt interessant, al heb ik op mn opleiding al veel met dit soort dingen te maken. Leuk is (voor jou) dat dit boek op zakelijk aspect gericht is.
    Good work:)

  2. Hi Maaike,

    leuk artikel! had je dit filmpje al een keer bekeken? is een duidelijke, super interessante samenvatting van het Persuasion verhaal van Cialdini, een aanrader:

    groetjes, Talitha

Wat vind jij?

