Sociale promotie op Facebook – gastblog

Sinds oktober laat ik elke twee weken iemand aan het woord als gastblogger. Het algemene thema van deze gastblogs is: ‘wat ik ontdekte/vind/wil vertellen van/over social media’. Voor eerdere gastblogs kun je hier kijken.

Vandaag schrijft Matthias Sander een gastblog. Hij reageerde op mijn Matthias Sanderoproep voor gastbloggers via Twitter. Zo leuk om nieuwe mensen te ontmoeten op die manier!

Social media is de laatste jaren immens populair geworden. Zelfs mensen van wie je het nooit had verwacht zijn tegenwoordig te vinden op Twitter en Facebook. Met de groei aan populariteit groeit ook het promotionele aspect van social media. Logisch, want via één bericht zijn vele mensen te bereiken, meer dan met traditionele media. Daarbij levert het ook nog eens meer interactie op, wat goed is voor de loyaliteit aan een bedrijf of event. Facebook is een zeer geschikt medium om grote groepen mensen gericht te bereiken. Gedacht wordt altijd dat betaald adverteren alleen geschikt is voor promotie, maar vergeten wordt vaak dat sociale promotie – promotie via een statusupdate, foto of bericht door reacties en likes van vrienden – minstens zo goed werkt of zelfs nog beter.

Begin november mocht ik starten met een grote social media campagne voor een Kerstlichtjestocht in Apeldoorn. We hebben groots ingezet op het genereren van naamsbekendheid voor het event en het lokken van mensen uit de omgeving van Apeldoorn naar de Kerstlichtjestocht. Zowel sociale promotie als betaald adverteren zijn ingezet. Naarmate de campagne vorderde kwamen statistieken van beide vormen van promotie naar voren. Betaald adverteren leverde direct nieuwe likes en aanmeldingen voor het evenement op, afkomstig van mensen uit de doelgroep. De sociale promotie, het delen van interessante statusupdates, foto’s en video’s, leverde vele views en reacties op. Het één levert dus veel – statische – likes op, het ander meer interactie. Waar heb je meer aan?

Social media; interactie en dialogen tussen gebruikers en bedrijven onderling. Onder andere Facebook is dus bedoeld om interactie tussen gebruikers en bedrijven/organisatoren te stimuleren. Waarom zouden we dat dan niet inzetten? Interactie spreekt aan, het is persoonlijker dan betaalde advertenties en gebruikers voelen zich gehoord en begrepen. Een persoonlijke reactie terug levert vaak een nieuwe reactie op wat weer weergegeven wordt op de timeline van de gebruiker. Anderen zien dat en gaan verder kijken. Interessante, gedeelde berichten bereiken vaak honderden mensen zonder dat het iets kost. Heb je budget? Het Facebook advertentieprogramma is zeker aan te raden, maar vergeet de vriendelijkste en persoonlijkste manier van promotie niet. Denk na over goede berichten en ga in gesprek met mensen die op je bericht reageren. Naast dat het niks kost is het ook nog eens veel leuker en kun je gerichter zijn met informatie die belangrijk is voor je doelgroep.

De campagne op Facebook heeft de Kerstlichtjestocht een groot deel van de 2.500 bezoekers opgeleverd. Daarbij staat de Kerstlichtjestocht nu veel dichter bij bezoekers zodat er beter voldaan kan worden aan de behoeften en wensen van (potentiële) bezoekers.
_____________________________________________________________________________

Matthias Sander (23) is grafisch vormgever en werkt via zijn eigen bedrijf Visual Trends aan uiteenlopende opdrachten op het gebied van grafisch ontwerp, webdesign en marketing. Naast zijn eigen bedrijf werkt Matthias als designer/social media medewerker bij MailStreet in Deventer en Boon Accountants Belastingadviseurs in Apeldoorn. Blogs deelt Matthias regelmatig op VisualWeblog en http://matthiassander-blog.tumblr.com/. Twitter: @matthiassander

One thought on “Sociale promotie op Facebook – gastblog

Wat vind jij?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s