De tip van de (maan)dag: Berlijn

Elke maandag publiceer ik een tip van de (maan)dag. Vandaag: Berlijn.

Berlin WallTussen Kerst en Oud&Nieuw zijn mijn man en ik een paar dagen naar Berlijn geweest. Deze stad, ongeveer 6 uur rijden bij ons vandaan, stond al een tijdje op onze lijst.

We hebben veel gezien, en zijn de stad doorkruist met de metro en lopend. Een aantal plekken lieten een bijzondere indruk op me achter. Als eerste natuurlijk de Berlijnse muur; er staat nog een stuk in de buurt van Checkpoint Charlie, waar ook een museum bij staat op het oude terrein van de Gestapo (ook zeker de moeite waard). Ook het Holocaust-Mahnmal was erg indrukwekkend. Het is een monument ter herdenking van de Jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog, en bestaat uit 2711 betonblokken, met daaronder een ruimte waar veel informatie te vinden is over de oorlog. Het viel me Joods monumenttrouwens op dat in al die musea en gedenkplekken de naam of foto van Hitler maar een paar keer te zien was.

Natuurlijk hebben we ook Checkpoint Charlie, de Brandenburger Tor, de Reichstag (met de glazen koepel, waar je inkunt als je van tevoren reserveert, heel interessant en een prachtig uitzicht), het nieuwe centraal station, de Gedächtniskirche en het grote overdekte winkelcentrum KaDeWe bezocht. De dierentuin – waar ijsbeer Knut leefde – was ook prachtig.

De duitse taal vind ik vreselijk lelijk, en het was behoorlijk koud, maar het was zeker de moeite waard om de stad te bezoeken.

Ben jij wel eens in Berlijn geweest? Of is er een andere stad in Duitsland die echt de moeite waard is?

6 thoughts on “De tip van de (maan)dag: Berlijn

  1. In 2011 een stedentrip naar Berlijn gemaakt. Het is inderdaad een prachtige stad. Prachtige gebouwen. Mooie musea (Museum-Insel) De Gedächtniskirche wel van binnen gezien, maar de buitenkant was ingepakt vanwege restauratie.
    Ga er zeker nog een keer heen.

    groeten,
    Marcel

  2. Berlijn is zeker mooi, al is het al lang geleden. Jouw foto’s brachten herinneringen naar boven, leuk:) Geef mij verder maar Swahili als taal ofzo, dat duits interesseert mij ook niet echt:)

  3. Hoi Maaike,
    Leuk verhaal.
    Zelf een keer of vijf in Berlijn geweest, verder zijn steden als Heidelberg, Leipzig, Münster, Köln, München, Düsseldorf en Hamburg ook erg de moeite waard. Niet alleen als er Kerstmarkten staan trouwens. En ja ik vind Duits een prachtige taal!

  4. Hoi Maaike,

    Berlijn staat ook op ons verlanglijstje! Onze zoon wil daar ook heel graag een keer skateboarden. Er schijnen daar nal. veel skateboardparken te zijn! Daarnaast willen we natuurlijk ook al die bezienswaardigheden zien die jij ook gezien hebt. Ben benieuwd waar jullie overnacht hebben. Dat hoor ik nog wel een keertje van je!

    Groetjes, Yvonne

Wat vind jij?

