Ik heb wat te vieren!

‘Is comma-M nog maar zo jong?!’ vroeg mijn schoonzus gisteren, toen ik haar vertelde dat mijn bedrijf een jaar bestond. Ja, comma-M is nog heel jong, mijn bedrijf heeft nog een heel leven voor zich!Logo comma-M

Het is misschien een beetje mijn baby. En net als bij een klein kindje zijn er nieuwe ontdekkingen, groeispurten maar ook groeipijntjes, en een hoop plezier maar soms ook minder leuke dagen.

Op 4 januari 2012 vertrok ik vroeg in de ochtend naar Harderwijk om comma-M in te schrijven. Een droom die in vervulling ging, want ik had hier lang naar toe gewerkt en van gedroomd. Toen ik jong was, zat ik al vol ideeën voor een eigen bedrijf, en ik heb veel ideeën ook snel of na een tijdje weer afgeschreven (sommige sluimeren nog…). Het moest iets zijn waar ik echt mij ei in kwijt kan, waar ik goed in ben, waar ik enthousiast over kan zijn, ook als het wat minder gaat. En dit is het dan; ik vind het erg leuk om te doen, ben er heel enthousiast over en ik verdien er een boterham mee. Ik kan zeggen dat ik mijn eigen bedrijf heb, en dat voelt heel erg goed.

Nieuwe ontdekkingen waren er volop. Ik leerde hoe ik BTW-aangifte moest doen, hoe ik een tijdschema het beste op kon zetten voor een klant, hoe ik een factuur moest opmaken en veel rondom mijn eigen website. Ook had ik mijn eerste klus in het buitenland, helemaal via de mail (mijn eerste zakenreis komt er wel aan hoor :-)).

De eerste groeispurt kwam al vrij snel; ik haalde een grote klus binnen en heb die ook goed afgeleverd. Wel met de nodige struggles soms, want het is soms helemaal niet makkelijk om met meerdere opdrachtgevers tegelijkertijd te werken, vooral niet als ze ook nog eens allemaal een mening hebben (want die hebben we allemaal).

In de zomer was het wat rustiger, en hoewel dat niet leuk was, was dat ook prima; ik kon de Nijmeegse Vierdaagse lopen zonder elke keer mijn mail te hoeven checken, en we gingen een paar dagen op vakantie. Ook heb ik in de zomer mijn marketing-kennis nog wat aangescherpt en een aantal dingen aangepast. Zo’n rustigere periode is perfect om ideeën uit te werken, nieuwe dingen te creëren en een dagje te gaan winkelen of bij te kletsen met vrienden en familie, bijvoorbeeld. Ook niet slecht.

Er waren genoeg leuke dagen, en soms dagen dat het niet zo liep. That’s life. Er waren dagen dat ik ineens 4 facturen kon sturen, en weken dat ik dat niet deed. Maar al met al liep het lekker. Het blijft leuk om te zeggen dat ik mijn eigen bedrijf heb, vooral aangezien dat over een maandje mijn enige bron van inkomsten zal zijn!

Dit jaar zal ik comma-M uitbouwen met nieuwe diensten en producten, ik heb genoeg leuke ideeën, en hopelijk een heleboel tevreden klanten! Als ik jou kan helpen met advies over hoe je social media en internet in kunt zetten voor jouw bedrijf, laat het me weten. Of ken je iemand die hulp kan gebruiken, stuur hem/haar maar door.

Bedankt voor de steun afgelopen jaar, let’s rock 2013!

8 thoughts on “Ik heb wat te vieren!

  1. Ik ben trots op je zus. Het past bij je, zo’n ZZP-baan: eigen tijden indelen, niet afhankelijk zijn van de ‘grote baas’, risico’s durven nemen en je volledig kunnen inzetten.
    You go girl!!

  2. super zeg dat je na een jaar al kan zeggen dat je zo’n succes hebt geboekt! Iets om trots op te zijn en te weten dat dat wat je doet goed is.

  3. Wat ’n mooie terugblik op jouw afgelopen jaar! Gefeliciteerd met deze mijlpaal. Succes met de laatste loodjes bij Kadera en veel inspiratie toegewenst voor het komende jaar. Op ’n geweldig 2013!

  4. Gefeliciteerd! Top nieuws en heel veel plezier met een nieuw jaar vol kansen en ideeën! Als je er maar van geniet en met plezier doet🙂

Wat vind jij?

