… dat ik blij wordt van écht zijn

Ik wil wel eens weten wat mensen met uiteenlopende bezigheden en beroepen vinden van wat sommigen ‘de hype van de social media’ noemen. Dit is het negende interview in de reeks, om er achter te komen wie het gebruikt, wat ze eraan hebben en vooral: waarom (of… waarom niet)?

Vanaf september 2011 interviewde ik Sabine Uitslag (CDA Tweede Kamerlid), daarna Roos van Vugt van Deloitte, Jacco Vlastuin, online campaigner bij Oxfam Novib, Harold Meerveld van Hijblogt, Sanne Swinkels van het 365dagenproject, Elja Daae van #blogpraat, Tineke Rijnen van Avenir, Marina Lanting van Boekhandel Roodbeen in Nijkerk, Nanda Suwargana van KVK Hallo!, mijn leergang-docente Jojanneke van den Bosch, Ineke Hovenkamp die blind is en haar eigen massagepraktijk heeft, Arlinde Plomp van Green Canteen en Lucinda Douglas van Sales is Sexy.

Dit is het – voorlopig – laatste interview in deze reeks. Komend jaar ga ik wel weer mensen interviewen maar dan op een andere manier, waarover later meer. Om het jaar en deze reeks af te sluiten, heb ik mezelf geïnterviewd🙂. Maaike comma-M

Als inleiding: sinds wanneer ben je actief op social media, op welke, en vooral: waarom ben je eraan begonnen (Maaike 1.0)?
Mijn aanwezigheid op social media begon met Facebook, daarvan werd ik lid in juni 2008. Vooral omdat ik veel familie heb ik het buitenland, om op die manier contact te kunnen onderhouden. Nog niet veel mensen die ik kende uit Nederland waren op Facebook aanwezig. Daarna kwam LinkedIn, ik ben daar actief sinds maart 2009. Hyves kwam daarna, maar daar ben ik alweer een paar jaar mee gestopt.
En in december 2010 stuurde ik mijn eerste tweet de wereld in, daarvoor was ik al wel een ‘lurker’ (iemand die niks plaatste, maar alleen mee las).
Verder zorg ik er ook voor dat mijn profiel op www.vrouwenindemedia.nl regelmatig aangevuld wordt.

Sinds wanneer ben je ‘zakelijk’ bezig met social media?
Toen ik in 2009 bij het Europees Parlement kwam werken, als communicatiemedewerker van Esther de Lange, wist ik al aardig wat af van social media; ik was actief op Facebook en LinkedIn, het eerste privé en LinkedIn vooral zakelijk voor vacatures en ‘online kaartenbak’. Voor Esther heb ik Twitter uitgezocht, en ook heb ik namens haar Facebook beter benut. Ik vond dat ontzettend interessant; op een makkelijke, snelle en interactieve manier campagne voeren, wel wat anders dan voor web 2.0.
LinkedIn gebruikte ik heel trouw om vooral vacatures te vinden. Mijn parttime baan bij Kadera heb ik zelfs via een groep op LinkedIn gevonden (anders had ik die vacature nooit gezien).
Sinds ik mijn eigen bedrijf heb (comma-M), gebruik ik Facebook ook zakelijk, en daarnaast heb ik een Twitter-account voor comma-M. Mijn privé account gebruik ik ook regelmatig om leuke nieuwtjes en zakelijke successen te delen overigens, daar zit geen hele duidelijke scheidslijn in.

In hoeverre is het belangrijk dat bedrijven/mensen op social media te vinden zijn? Of is het niet echt nodig?
Ik vind dat social media niet meer weg te denken zijn in de huidige wereld. Natuurlijk heeft niet iedereen evenveel baat erbij, maar ik vind het bijvoorbeeld heel vreemd dat veel studenten pas een account op LinkedIn aanmaken als ze (bijna) afgestudeerd zijn. Raar, omdat je niet à la minute veel haalt uit zo’n account. En de meeste studenten hebben wel een baan nodig na het afstuderen.
Ook denk ik dat bedrijven goed gebruik kunnen maken van de voordelen van snelle interactie. En dan wel op een goede manier, dus niet: alleen zenden (zoals veel bedrijven nog steeds doen…) maar ook vragen beantwoorden, eens een ander in het zonnetje zetten en in discussie gaan met (potentiële) klanten. En dat geldt voor heel veel verschillende bedrijven, ook bijvoorbeeld voor verzorgtehuizen (want: de kinderen van die mensen zoeken misschien via social media) en nog niet gestarte ondernemingen (zorg alvast voor een schare fans!), of mensen die een baan zoeken.

Wat heeft je blog je gebracht?
In mei 2011 schreef ik mijn eerste blogpost. Toen ik de opleiding journalistiek deed, had ik ook een blog, maar volgens mij las alleen mijn moeder de stukjes. Maar nu wilde ik het beter aanpakken. Nu kon je via Twitter, Facebook en LinkedIn en ook door een handtekening onder je mail bijvoorbeeld, je blog veel beter promoten en interactief maken. Inmiddels schrijf ik dus al anderhalf jaar, en ik probeer elke week 2 of 3 blogs te schrijven. Ik vind het heerlijk en mensen reageren erg leuk. Mijn blog heeft me meer bekendheid gebracht op het gebied van social media, maar ook over bijvoorbeeld wandelen en mijn boekreviews. Ik merk dat als ik een persoonlijk stuk schrijf, hier vaak het meest op wordt gereageerd. Ook de interviews doen het erg goed. Ik zou niet meer zonder willen, maar wil juist nog vaker schrijven!

Wat vind jij nou zo boeiend/leuk/interessant aan social media. En… wat vind je ontzettend vervelend?
Ik word blij van mensen die zich echt uiten op social media. Op z’n tijd mag je best negatief zijn, maar liever niet de hele tijd alleen zeuren op anderen en de wereld. Mensen die interessante blogs schrijven, of een leuk filmpje online zetten. Bedrijven die laten zien dat ze écht zijn, door te laten zien dat ze jouw berichtje hebben gelezen.
Waar ik echt heel vrolijk van word, is dat ik contact heb met mensen over de hele wereld. Vooral met mensen waar ik normaal gesproken nooit van zou hebben gehoord. Zo leuk! En zo kom ik ook in aanraking met producten die ik anders niet zou kennen.
Wat ik erg vervelend vind zijn bedrijven die alleen maar zenden, vooral reclame maken voor hun eigen producten en geen echt persoon maar een robot achter het toetsenbord lijken te hebben gezet. Bah. Automatische berichtjes, ook zoiets. Dat heet spam, mensen!

Haal je wel eens belangrijke informatie van een social medium af, dat je anders niet geweten had (persoonlijk en zakelijk)?
Ja, ontzettend vaak. Ik heb last van infobesitas; ik lees alles wat los en vast zit, en ik favoriet me dan ook suf om dingen later te lezen. Daar kan ik wel zat van worden hoor, af en toe. Maar als ik dan iets lees waar ik echt van ondersteboven raak… onbetaalbaar! Ik deel graag, en hoop ook veel van anderen te leren.

Wie (wat) is volgens jou de beste en wie een hele slechte op de diverse sociale media?
Een geweldig voorbeeld op Twitter en Facebook vind ik KLM, die heeft een hele goede klantenservice (daar maakte ik afgelopen jaar ook gebruik van) en leuke acties, zoals de cadeautjes die de stewardessen weggaven op Schiphol aan reizigers, de filmpjes daarvan zijn echt leuk om te bekijken. Chris Brogan is iemand die je moet volgen; hij schrijft fantastische blogs en boeken, heeft een leuke podcast en hij reageert ook op andermans berichtjes (zelfs op die van mij).
De mensen die ik ‘slecht’ vind, wat vaak betekent: te veel aanwezig, te negatief of mensen die alleen maar berichtjes delen met hun hele netwerk om iets te winnen, die ontvolg, ontfriend of negeer ik. It’s that simple.  Ik kan je er heel veel voorbeelden van geven, maar dan ben ik nog wel even bezig…

Waar ben je trots op in je werk van de afgelopen tijd? En waarom?
Ik ben trots op mijn eigen bedrijf. In januari schreef ik comma-M in bij de KVK, en ik ging lekker van start met al een aantal klanten. Ik heb dit jaar leuke klussen gehad, veel interessante mensen leren kennen en veel nieuwe dingen ontdekt. Met comma-M gaat het goed; ik stop begin 2013 met mijn parttime baan om me helemaal op comma-M te storten. Dat vind ik stoer van mezelf. Ik ben uit mijn comfortzone gestapt, en daardoor heb ik veel geleerd. Vooral die nieuwe contacten zijn zo waardevol; sommigen zijn echt vrienden geworden en ik ben lid geworden van Sales Is Sexy, een vrouwennetwerk waar ik bijvoorbeeld komend jaar twee workshops voor geef. Al met al was dit een bijzonder jaar!

Is het naïef om te denken dat social media niet de toekomst is?
Tsja, zoals ik al eerder zei; ik denk dat iedereen wel wat kan op social media. Of je dat doet of niet, dat is je eigen keuze. Maar maak een weloverwogen keuze, en niet een die omgeven is door angst of te weinig kennis!

3 thoughts on “… dat ik blij wordt van écht zijn

  1. hihi, leuk om antwoorden geven om eigen geformuleerde vragen:) en ik wist niet dat je tijdens je journalistiek opleiding (in je vorige leven ergens;)) een blog had! Ik zal deze wèl trouw volgen oke:)

Wat vind jij?

