… de tip van de (maan)dag: een filmpje met belangrijke vragen

Elke maandag publiceer ik een tip van de (maan)dag. Vandaag: een belangrijke vraag.

We zijn weer bijna aan het einde van een jaar gekomen. Misschien een jaar dat fantastisch was, maar misschien ook niet zo geweldig. Afgelopen jaar was voor mij soms geweldig en soms echt niet leuk. That’s life. En dat is prima. Maar het kan nog beter.

Dit filmpje kwam ik tegen en het greep me meteen. Het stelt belangrijke vragen: wat wil je? Waar verlang je naar? Wat zou je doen als je al het geld van de wereld had en je je daar geen zorgen over hoefde te maken?

‘Better to have a short life that is full of what you like doing, than a long life spend in a miserable way’ – Alan Watts

Ik heb hem zelf een paar keer bekeken. Voor de woorden én de beelden.

4 thoughts on “… de tip van de (maan)dag: een filmpje met belangrijke vragen

  1. Hoi Maaike, het is een mooi filmpje maar roept voor mij wel irritatie op, want doen wat je leuk vind, tja dan moet je even nog geen man vrouw of kinderen hebben, en zeker geen eigen huis, een huurhuis trouwens ook al niet. Je moet lichamelijk en geestelijk ( ook heel belangrijk ) goed gezond zijn , en toch ook een beetje geluk hebben met het huis ( lees ouders ) waar je geboren bent , want anders heb je al veel minder mogelijkheden. Ik ga er gewoon van uit dat je het leven dat je leidt met veel genoegen moet leven, en moet kunnen genieten van kleine dingen. Ben heel benieuwd wat jij nu uit zo n filmpje haalt.

    • Hoi Anja, ik ben het niet helemaal met je eens🙂 Ik heb een man en een koophuis, en ik denk zeker dat ik kan doen wat ik leuk vind en wil. Wat is anders de zin van ons leven? Als je zodra je getrouwd bent en kinderen hebt, niet meer kan doen wat je leuk vindt? Dat is wel een hele deprimerende gedachte… Tuurlijk, de een heeft wat meer geluk in het leven dan de ander, maar het is zeker niet allemaal mazzel; je kunt er ook (hard) aan werken, niet opgeven en lol hebben! En ik ben het helemaal eens met jouw mening dat je moet genieten van de kleine dingen… maar dat neemt niet weg dat je er ook naar kunt streven om te genieten van grote(re) dingen. Toch?

      • Hoi Maaike, genieten doe ik sowieso, wat ik bedoel is dat je leven soms loopt zoals het loopt en kom je er bijvoorbeeld nu pas achter wat je leuk zou vinden. In mijn geval is dat bijvoorbeeld een huttentocht doen in de bergen van Oostenrijk. Ha ha Anne ziet me aan komen, die heeft nog een trauma van het vlotavontuur🙂 . Dus om dat uit te kunnen voeren moeten we nog een paar jaar wachten. En dan hoop ik dat me die jaren nog gegeven zijn. Maar ondertussen probeer ik er achter te komen wat ik nog meer zou kunnen en willen doen in dit leven , maar daar ben ik helaas nog niet achter. Maar je filmpje roept wel weer wat op, maar dat had je al begrepen.
        Groetjes

  2. Er zijn van die dagen dat ik dingen doe die ik absoluut niet leuk vindt, maar ik hoop dat ik uiteindelijk iets mag doen waar ik mezelf – en anderen! – mee gelukkig kan maken.

    Mooi filmpje, so true.

Wat vind jij?

