… de warmte van social media – gastblog

Sinds oktober laat ik elke twee weken iemand aan het woord als gastblogger. Het algemene thema van deze gastblogs is: ‘wat ik ontdekte/vind/wil vertellen van/over social media’. Voor eerdere gastblogs kun je hier kijken.Annemieke Heldoorn

Vandaag laat ik Annemieke Bremmer-Heldoorn aan het woord. Ze is een oud-klasgenootje (toen ik journalistiek studeerde) en we hebben altijd contact gehouden.

Wat ik mooi vindt aan social media is de betrokkenheid van gebruikers. Mensen zijn nieuwsgierig naar je, willen iets voor je betekenen (vaak zelfs zonder dat ze je ooit ontmoet hebben) en helpen graag goede doelen een handje.

Dat laatste kan natuurlijk ook heel goed via social media. Je kunt ontroerende verhalen de wereld in sturen en aandacht vragen voor jouw goede doel. Er zijn geen dure reclamemiddelen meer voor nodig, het gaat via Likes en tweets. Online kun je op een gemakkelijke manier een groot publiek trekken en dus ook veel mensen die jouw doel kunnen helpen.

Vorig jaar hebben we voor de gratis-goede-doelen-video geïntroduceerd. In het kader van maatschappelijk betrokken ondernemen willen we goede doelen helpen en in ons geval lag een gratis video voor de hand. Een video is voor veel stichtingen een luxe die ze zich niet kunnen veroorloven, maar die ze wel graag zouden willen hebben.

Omdat we nieuwsgierig waren naar wat mensen voor elkaar over hebben, hebben we de wedstrijd open gezet met de vraag: “Wie gun jij een video?” Uit de reacties die we beide keren hebben binnen gekregen, blijkt de grote betrokkenheid van mensen bij hun doelen. Ze weten haarfijn te verwoorden waarom hun stichting de video verdient en zijn geweldige ambassadeurs!

Vanwege de populariteit en de persoonlijke aanpak van Facebook hebben we er dit jaar voor gekozen om de wedstrijd op dit medium te plaatsen. Zo hebben de ambassadeurs een mooi podium gekregen en konden ze hun publiek persoonlijk aanspreken. De doelen zijn uiteindelijk in een poll gezet waar mensen op konden stemmen. We hebben alle doelen laten staan en de stemmer laten kiezen. Voor ons spannend, maar ook erg leuk om verrast te worden.

De winnaar van dit jaar “Stichting Jongerencentrum Léon Nicaragua” heeft een goede eindspurt ingezet en won uiteindelijk met ruime cijfers (113 stemmen).

De video van vorig jaar is gemaakt voor Duchenne Heroes Team Putten, die geld inzamelt om de ziekte van Duchenne de wereld uit te helpen (bekijk de video hier).

Naast het steunen van het goede doel is deze actie voor ons een leuke manier om bij een groter publiek bekend te worden. De ambassadeurs van de goede doelen zetten anderen aan om te stemmen die dan onbewust ook weer met onze naam bekend raken. Zo wint iedereen.

Meer weten over ons? Bekijk onze website of Facebook-pagina.

Advertenties

One thought on “… de warmte van social media – gastblog

Wat vind jij?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s