… de tip van de (maan)dag: de lokale winkels

Elke maandag publiceer ik een tip van de (maan)dag. Vandaag: koop je spullen bij een lokale winkelier!

In deze weken kopen mensen veel spullen. Denk aan cadeautjes voor Sinterklaas (en Kerst), eten voor de feestdagen, een kerstboom en alle versieringen voor in huis… Er wordt veel geld uitgegeven (grappig; we hebben een crisis, maar elk jaar wordt er meer geld uitgegeven volgens onderzoek..).

Waar kopen we al die spullen? Ga jij nog naar de lokale groenteboer, bloemenhandel of boekenwinkel? Of koop je alles, misschien voor een euro goedkoper (of niet), bij de grote winkelketens? En rijd je daar zelfs voor om (daar gaat je euro besparing..)?

Ik heb een aantal jaar geleden besloten om zo veel ik kan, iets te kopen bij een lokale kleine winkelier. Dus koop ik mijn boeken niet bij de Bruna (waar de kennis van boeken echt nihil is), en koop ik cadeautjes niet bij de Blokker maar bij de vele kleine schattige winkeltjes waar er nog maar een paar van zijn in de buurt.

Ik ben niet heilig; mijn groenten haal ik toch voornamelijk bij de supermarkt, en ik heb pas een stofzuiger gekocht bij een grote keten.. Maar mijn bloemen haal ik op de markt bij een geweldige kraam, en voor de lekkerste kaas moet je toch bij de kaasboer zijn.

Ik help de lokale middenstand, en zorg er daarmee hopelijk voor dat ze niet verdwijnen en we alleen nog maar bij de grote reuzen kunnen kopen. Want dat zou zonde zijn.

Denk er maar eens over na.. En laat me weten wat jij hiervan vind! Ik ben benieuwd waar jij je inkopen doet.

3 thoughts on “… de tip van de (maan)dag: de lokale winkels

  1. Ik heb een tijd geleden besloten om zo min mogelijk via het internet te kopen (behalve de hondenbrokken omdat dit echt meer dan 30 euro scheelt) Proberen om toch naar de winkels te gaan. Ik ga dan wel vaak naar de grote ketens, maar dat komt eigenlijk ook omdat ik maar weinig lokale ondernemers weet te vinden..

  2. Ik ben daar nog niet zo goed in, bij lokale winkels boodschappen doen. heb pas wel n cadeau gehaald in n super mooie winkel in Zwolle met allemaal ambachtelijke spullen. Dat is wel echt heel leuk, en je mag dan ook van alles proeven, zo weet je ook nog eens wat je koopt!
    Ben t in ieder geval helemaal met je eens!

  3. ik ben het met je eens dat je de lokale middenstand moet helpen maar niet iedereen kan dat. Wij als alleenverdiener hebben niet de financiële middelen om duurder te kopen. Dus dan koop ik mijn kadootjes en kerstspullen bij de action ipv bij de kleinere winkeltjes.

Wat vind jij?

