… hoeveel energie een beslissing maken geeft

Een paar weken terug heb ik een beslissing gemaakt. Ik heb mijn parttime baan opgezegd. Twee dagen in de week werk ik nog bij een organisatie, en daarnaast heb ik sinds begin 2012 mijn eigen bedrijf, comma-M.

Nu is het, vooral als net gestarte ondernemer, heerlijk om zekerheid te hebben in de vorm van vast inkomen. Dat is toch wel fijn, als je nog niet weet hoe goed (of slecht…) je bedrijf zal gaan lopen.

Maar het nadeel is dat je je energie ook over twee dingen moet verdelen. Aan de ene kant heb ik mijn bedrijf, waar ik veel tijd, moeite en ook geld in steek en waar ik voor de volle 100 procent achter sta. Ik wilde al jaren eigen baas zijn, en dat heb ik op 4 januari 2012 eindelijk gedaan door naar de KVK te gaan en comma-M in te schrijven. Het gevoel dat dat me gaf… Fantastisch.

Maar aan de andere kant had ik ook nog een baan. Bij een organisatie die veel goede dingen doet, waar ik veel aan bij kan dragen en anderen dingen kan leren. Aardige collega’s (dat is nog zo’n voordeel van een baan, die je als eenpitter vaak niet hebt) en dus dat vaste inkomen.

Maar ik merkte dat ik het steeds lastiger vond om mijn energie te verdelen. Vooral als ik even weinig puf had, merkte ik dat ik niet beiden mijn volle aandacht en inbreng kon geven. En ik merkte dat ik steeds meer neigde naar mijn eigen bedrijf, omdat dat toch echt iets van mij is.

Een paar weken geleden besloot ik, samen met mijn man (die mij hierin gelukkig 100% steunt) dat ik mijn baan op zou zeggen om me volledig te storten op comma-M. Financieel kan dit, en ik denk dat juist door me 5 (6? 7?) dagen in de week volledig op comma-M te concentreren, ik het ook sneller uit kan bouwen dan in minder uren. Daarbij komt dat ik sinds kort eerder op sta, waardoor ik meer uren in mijn dag heb en dus meer kan doen. 1 + 1 = 3 dus.

En dus zal ik tot 1 februari mijn parttime baan afbouwen, en me in de tussentijd en daarna helemaal storten op mijn eigen toko. Wat een heerlijk idee! Ik krijg er ontzettend veel energie van. En daar ging het me om.

(Deze blog deelde ik ook op www.weerspiegelen.nl, een initiatief van Yvonne Alefs, waar ondernemers bloggen over hun leven)

7 thoughts on “… hoeveel energie een beslissing maken geeft

  1. Pingback: Vanaf nu ben ik 100% ondernemer! | Maaike Ontdekt

  2. Pingback: Ik heb wat te vieren! | Maaike Ontdekt

  3. Pingback: … wat 2012 me bracht | Maaike Ontdekt

  4. Een moedige stap, maar als ik je verhaal lees ook een mooie ervaring die het je mogelijk maakt om met alle energie je eigen bedrijf, jouw trots, verder uit te bouwen. Heel veel succes Maaike!

  5. Veel succes zussie! Het gaat je zeker lukken. En gezellige collega’s heb je dan niet meer,maar wel leuke zussen/familie in de buurt:)

  6. Maaike, erg mooi geschreven en ook super persoonlijk! Daarom maakt het ook zo interessant om te lezen :-). Ik begrijp je keuze volkomen, zelf zit ik nog op school en dat kan ik helaas niet stoppen. Soms heb ik zulke leuke opdrachten en vanwege studie lukt het gewoon niet om het te combineren. Zoveel leuke ideeën, maar ik denk telkens nee daar heb ik geen tijd voor. Dus stop met nieuwe ideen en focus je eerst op studie en opdrachten waar je nu mee bezig bent. Ach ja aan de andere kant kan ik me wel erg op verheugen om straks 100% voor mezelf te gaan! Ik wens jou erg veel succes en vooral veel plezier met je bedrijf! Ik ben benieuwd hoe wij over één jaar erover zullen praten! Leuk 🙂

    • Ik heb ook een jaar allebei (parttime baan en eigen bedrijf) gecombineerd, en een studie is een uitstekende aanloop denk ik; niet te veel moeten, veel uitproberen en daarnaast je eigen bedrijf uitbouwen…
      Wie weet wat er allemaal kan gebeuren in een jaar!

Wat vind jij?

