… Fabulous Female Friday (#fff) – gastblog

Sinds oktober laat ik elke twee weken iemand aan het woord als gastblogger. Het algemene thema van deze gastblogs is: ‘wat ik ontdekte/vind/wil vertellen van/over social media’. Voor eerdere gastblogs kun je hier kijken.

Vandaag is Tania van Slageren aan de beurt. Ze was mijn ‘leergang-klasgenootje’.

Het is me nu enkele malen overkomen dat ik, in het kader van Fabulous Female Friday (#fff), in een tweet werd vermeld.

Fabulous Female Friday is een typisch ‘wij-vrouwen’ initiatief. Eén vrouw post een tweet waarin diverse vrouwen worden genoemd die volgens de schrijfster van het bericht ‘fabulous’ zijn (al heb ik gemerkt dat een hoger -doorgaans commercieel- doel helpt om ervoor in aanmerking te komen). De compliment-geefster in kwestie plaatst haar tweet (heel spontaan) op vrijdag in een groepstweet.

Als ontvangster van zo’n ge-wel-dig compliment, dien je vereerd te zijn en wordt je geacht dankbaarheid te betuigen. Liefst ook weer in een openbare tweet, zodat iedereen kan zien dat de je niet alleen fabulous bent, maar ook nog eens bescheiden en dankbaar voor het compliment. Bovendien weet heel twittterland dan ook meteen dat de compliment-geefster zelf ook fabulous is en bovendien heel attent: win-win.

Ooit ontving ik (op zondag) een persoonlijk bericht van een niet zo blije #fff-complimenten dame. Of ik haar #fff-melding wel had gezien…ze had namelijk nog geen reactie voorbij zien komen in haar timeline…en het was inmiddels zondag. Hoezo onbaatzuchtig en welgemeend?!

Dames: Waarom toch Fabulous Female Friday, Vrouwenwoensdag en alle ‘uitsluitend-voor-vrouwen’ initiatieven en dito groepjes en clubjes?

Waarom nemen hoogopgeleide professionele vrouwen initiatieven waarbij ze zichzelf in een speciaal (vrouwen)groepje plaatsen? Als wij ooit serieus genomen willen worden, zullen we moeten integreren: niet lullen, maar poetsen! Want leuk of niet; it is still a mans world.

En als iemand m/v een compliment verdient doe dat dan toch vooral gefundeerd, persoonlijk en op een willekeurige dag.

PS. Voordat ik dit blogartikel ging schrijven heb ik een paar keer een tweet ontvangen in het kader van Fabulous Female Friday (#fff). Ik vermoed dat dit niet meer zal gebeuren… ;-)

3 thoughts on “… Fabulous Female Friday (#fff) – gastblog

  1. Ik vind Twitter een hele mooie manier om complimenten te geven. Normaal in real life geef je nooit zo snel complimentjes, inderdaad wij vrouwen zijn best bescheiden maar ook druk met van alles. Ik vind het goed dat je één dag in de week toch even stil staat en na denkt wie echt een compliment verdiend. Over het vrouwenclubje.. ik zit zelf in een vrouwenclubje samen met Maaike, wij zijn er erg trots op! Mijn doelgroep bestaat uit vrouwelijke onderneemsters, dus voor mij een gemiste kans als ik dit laat liggen! En ik voel me erg serieus genomen ;-)!

  2. Ik deed mee aan dit soort ‘complimenten-dingen’ totdat ik sociale psychologie ging studeren en erachter kwam dat ik het eigenlijk niet zo zeer voor ‘de ander’ deed, maar vooral om zelf positief voor de dag te komen. Dat vond ik best confronterend.

  3. Herkenbaar! Ik heb ook moeite met overdreven complimentjes geven aan elkaar. Doe het alleen als je het echt meent en verwacht vooral niks terug.

Wat vind jij?

