… de tip van de (maan)dag: hoe je meer gedaan krijgt

Elke maandag publiceer ik een tip van de (maan)dag. Vandaag: sta eens wat eerder op om meer gedaan te krijgen.

Sinds een maand sta ik elke ochtend vroeg op. Dat begon zonder een echt plan: ik dacht op een zondagmiddag: laat ik morgen wat eerder opstaan zodat ik meer aan mijn dag heb. En zo geschiedde. En ik hield het vol.

Nu is het makkelijker om vroeg op te staan als manlief er ook vroeg uit gaat om naar zijn werk te gaan; vaak ga ik er dan ook uit. In het weekend is het lastiger; ik schrijf dit om 9u ’s op zondagochtend terwijl hij nog in bed ligt. Ik geef toe; vanochtend was het 8u voor ik eruit was, deels omdat we gisterenavond laat erin lagen, maar dan nog is het een verbetering; normaal zouden we er rond 10u uitgaan, en nu heb ik dus 2 uur extra.

Het is allereerst heerlijk om rustig op te staan; niet snel snel te ontbijten, maar er echt even voor te gaan zitten. Op de dagen dat ik naar mijn parttime baan ga, ga ik een half uur eerder dan normaal, zodat ik als een van de eersten aanwezig ben, en (dus) ook een half uurtje eerder weg kan. En ik maak soms een wandeling als het licht begint te worden; de stad ontwaakt en dat is erg leuk om te zien.

Ook zorgt het vroegere opstaan ervoor dat ik meer gedaan krijg, zowel voor comma-M als huishoudelijk. Ik dacht dat ik het erg zwaar zou vinden, maar nu gaat mijn interne wekker al af rond 7u, en ben ik ook echt wakker. Behalve op dagen dat ik later dan normaal naar bed ga, dan heb ik wel wat moeite om er uit te gaan. Maar zodra ik naast mijn bed sta, ben ik klaarwakker en ready to go.

En jij? Zin om mee te doen? Of werk jij juist tot heel laat door, krijg jij je beste ideeën om 2 uur ’s nachts?

7 thoughts on “… de tip van de (maan)dag: hoe je meer gedaan krijgt

  1. Sinds vorig jaar start ik om 8 uur met werken terwijl mijn collega’s om 9 uur beginnen. Heerlijk rustige en toch superproductieve start van de werkdag.
    Eenmaal thuis (ook een uurtje eerder!) heb ik tijd om nog even een lekkere (bos)wandeling te maken met de doggies.
    Dan ‘verwaait’ de druk van de werkdag spontaan en voel ik me weer energiek.
    Voor mij werkt het!🙂

  2. Pingback: … hoeveel energie een beslissing maken geeft | Maaike Ontdekt

  3. Sinds we onze pup hebben moet ik ook altijd vroeg opstaan, mijn wekker staat standaard op kwart over zeven. Sindsdien heb ik opeens veel meer tijd en doe ik ook echt veel meer! Zoveel beter😀

  4. Ik ga ook altijd vroeg mijn bed uit, rond half 8 (behalve in t weekend, dan eerder half 9). Ik ga daarbij ook vaak rond half1 naar bed,gelukkig kan ik korte nachten goed hebben:)
    Goed idee om een standaard tijd eruit te gaan: rust, reinheid en regelmaat is mama’s motto he:)

  5. Ik vind dat je dat heel slim aanpakt, Maaike!

    Net als Nel ben ik ook gewend om om half zeven op te staan. Dat is overgebleven uit de tijd dat de kinderen geholpen moesten worden om naar school te gaan. Nu zijn ze 15 en 18 en staan ze zelf (en vaak ook een stuk later dan ik!) op en zorgen veelal voor zichzelf.

    Ik heb vaak om 8 uur al wat huishoudelijk werk achter de rug en kan dan aan mijn werkdag beginnen. Ik werk dan doorgaans tot 5 uur ’s middags. Daarna moet het eten natuurlijk op tafel staan, enz.

    Dus van 8 uur ’s morgens tot 5 uur ’s middags, min een uurtje aan pauzes is een 8-urige werkdag (o ja, daar moet natuurlijk nog dat uur huishouden bij = 9 uur🙂

    Dus ik zeg, doen! Lekker vroeg opstaan!

  6. Leuk stukje. ik ben rond half 7 uit bed maar de meiden ook;) Mijn dag begint gelijk met zorgen dat de kids eten en drinken krijgen en aangekleed zij. dus veel tijd voor mezelf en het hhouden krijg ik niet.

Wat vind jij?

