… hoe social de gehandicaptenzorg is – gastblog

Sinds oktober laat ik elke twee weken iemand aan het woord als gastblogger. Het algemene thema van deze gastblogs is: ‘wat ik ontdekte/vind/wil vertellen van/over social media’. Voor eerdere gastblogs kun je hier kijken.

Dit keer is de eer aan mijn zusje Manon (23 jaar), die toch nog meer kaas heeft gegeten van social media dan ze denkt…

Mijn zus Maaike is een kei in social media. Ik ben een trouwe lezer van haar blogs, het is leuk om te zien hoe ze ervan geniet wanneer ze weer een blog heeft geplaatst. Nu kreeg ik de vraag of ik iets wilde schrijven op haar site. “Schrijf iets over over social media, of over wat je interessant vindt”.

Maar… een blog schrijven, hoe doe ik dat?

Van social media heb ik vrees ik niet veel kaas gegeten. Facebook heb ik sinds januari 2012. Ik wilde er niet aan beginnen, vond ‘t een hype. Uiteindelijk werd ik overgehaald door familie en vrienden om mee te gaan met de tijd. So far so good, want het bevalt me! Het is leuk om te bekijken wat iedereen doet. Door de druk van studie – ik ben bezig met afstuderen aan de SPH (Sociaal Pedagogische Hulpverlening) – en werk kan ik mijn vriendinnen/familie niet elke dag zien. Facebook geeft me de gelegenheid om, met name wanneer ik reizend in de trein even niets te doen heb, te kijken waar iedereen mee bezig is.
Facebook is in ieder geval niet enkel voor jonge mensen; mijn opa van 95 heeft ook Facebook! Hij bekijkt foto’s van zijn (klein)kinderen en weet ook hoe hij een reactie moet plaatsen. Hoe bij de tijd is dat!

De banen liggen, zoals in veel sectoren, niet voor het oprapen. Ik denk er dan ook over om mijn CV op LinkedIn te plaatsen. Wie weet heb ik hierdoor meer kans op een leuke baan. Al weet ik niet hoe actief zorginstellingen zijn op linkedIn…

In mijn studie wordt er geen aandacht geschonken aan social media. Voor de mensen in de sector die mijn hart heeft gestolen – de gehandicaptenzorg – is social media niet voor iedereen toegankelijk. Niet iedere cliënt heeft een computer of begrijpt de gebruiksaanwijzingen van social media. Gehandicaptenzorginstellingen proberen desondanks mee te gaan in de tijd; er is bijvoorbeeld door ‘s Heeren Loo een speciale site gemaakt voor jongeren met een licht verstandelijk beperking. Zij kunnen hier digitaal een levensboek bijhouden: Youbook.

Ook Amerpoort is actief: zij zijn actief op facebookLinkedIn en twitter. Uit een onafhankelijk onderzoek is gebleken dat Amerpoort de meest actieve zorginstelling is op gebied van social media.

Wat ik zelf graag zou willen zien, is meer contact met ouders/familie via social media. Door de hoge werkdruk is het vaak moeilijk om tijd te maken voor ouders of om met een cliënt op bezoek te gaan bij ouders/familie. De cliënt is vaak afhankelijk van anderen, vooral wanneer hij/zij rolstoelafhankelijk is. Ik denk dat, door middel van social media, contact op een leuke manier kan worden opgebouwd en worden onderhouden.

Sinds mijn 16e doe ik vrijwilligerswerk. Ik ben 3 zomers met de World Servants meegeweest naar verschillende ontwikkelingslanden. Hierna ben ik zelf 2 maanden naar Kenia (http://www.helpkenia.nl/) geweest; deze ervaringen hebben mijn leven enorm veranderd. Elk jaar probeer ik weer iets nieuws te vinden waar ik vrijwilligerswerk kan doen. Voor deze bezigheid is social media wel degelijk handig: zoeken naar een leuke plek om te helpen en om in contact te blijven met alle lieve mensen die je leert kennen.

Het valt misschien dan toch wel mee met mij en social media?
Maar verwacht niet dat ik een eigen site begin hoor, daar ben ik toch nog iets te ouderwets voor 🙂

5 thoughts on “… hoe social de gehandicaptenzorg is – gastblog

  1. Beste Manon, ik vond dat het je leuk en prettig hebt geschreven! Jou persoon komt naar voren en dat is echt fijn. Ik wens je veel succes met je combi..studie en werk en hoop je zeker te ontmoeten. Veel succes en tot je volgende blog?

    Gr. Lucinda Douglas

  2. Dag Maaike en Manon,

    Leuke blog! Ik vind ook dat sociale media veel kansen bieden in het contact tussen cliënten en ouders/familie. Bij Amerpoort vinden we het belangrijk dat medewerkers hier goed mee overweg kunnen, zelf mogelijkheden zien en rekening houden met de privacy van de cliënt en van de familieleden. Het zou natuurlijk heel mooi zijn als er op die manier meer contact kan zijn tussen cliënten en hun verwanten. Daar werkt Amerpoort ook aan, bijvoorbeeld met een training over social media. En Manon: heeft het zeker zin om je CV op LinkedIn te plaatsen. Zorginstellingen zijn ook actief op LinkedIn, dus zou ik zeker doen!

    Dorine van den Brandhof (werkzaam op de afdeling Communicatie & Marketing van Amerpoort)

    • Hallo Dorine,
      Ik wist nog niet zo lang dat Amerpoort zo actief was op social media, en dat terwijl ik zelf ook een (nul uren)contract heb bij Amerpoort:) ik hoop er dus nog meer van te gaan zien en er zelf ook mee aan de slag te gaan!
      Bedankt voor je leuke reactie!
      Groetjes, Manon

  3. Hé Manon,

    Leuk om je eerste blog te lezen. Inspirerend! Dankzij social media is de wereld inderdaad een stuk kleiner geworden. Helemaal handig als je vrienden hebt die in Kenia wonen;-)…en voor mensen die minder mobiel zijn. Een goed idee voor een synthese stelling…ik denk dat ik je blog als bron ga gebruiken haha.

    Groetjes!

    • He dennis,
      Leuk dat je mijn blog als bron gaat gebruiken! Weet alleen niet of het gerekend mag worden als literaire bron haha. Ik heb overigens deze.blog geschreven na aanleiding van een stelling voor mijn synthese, ik hoop dat de docent net zo enthousiast is als jij;)
      Groetjes, Manon

Wat vind jij?

