… de tip van de (maan)dag: Luxemburg

Elke maandag publiceer ik een tip van de (maan)dag. Vandaag: Luxemburg.

Afgelopen weekend was ik een paar dagen in het mooie Luxemburg. Met de auto is dat ongeveer 4,5 uur rijden vanuit het midden van het land (hoewel files altijd roet in het eten kunnen gooien, zoals bij ons op de heenweg…).

De stad is echt een aanrader; er is een boven- en een benedenstad (de Grund). De bovenstad bestaat uit veel kantoorpanden, het centrum met leuke winkels en bijvoorbeeld een prachtige kathedraal waar de groothertog een paar weken geleden is getrouwd. De benedenstad is meer historisch, met onder andere een gangenstelsel, de Casemates, waar je een leuke wandeling door kunt maken en veel kunt leren over de geschiedenis van de stad en het land.
Ook is er veel groen, kun je er goed fietsen en wandelen, en spreken ze er zowel Duits als Frans als Luxemburgs (wat ik niet kon verstaan, niet eens een klein beetje).

Wij hebben onder andere wijnen uit Luxemburg gedronken, zijn naar het museum van moderne kunsten geweest en hebben gewandeld door de stad.

Een mooie stad dus om eens een (lang) weekend of een week heen te gaan; zowel voor sportievelingen als winkelfanaten als mensen die geschiedenis en architectuur interessant vinden!

5 thoughts on “… de tip van de (maan)dag: Luxemburg

  1. Pingback: … wat 2012 me bracht | Maaike Ontdekt

  2. Ik heb van meer mensen gehoord dat Luxemburg geweldig moet zijn. We hebben twee hondjes en je kunt daar blijkbaar erg goed wandelen, dus inmiddels staat het land op mijn lijstje!

  3. Jee leuk om te horen hoe het daar is. Wij gaan volgend jaar zomer naar luxemburg. Ik laat je wel weten hoe het daar in de zomer is.

Wat vind jij?

