… dat social media met elke stap mooi in de pas lopen

Ik wil wel eens weten wat mensen met uiteenlopende bezigheden en beroepen vinden van wat sommigen ‘de hype van de social media’ noemen. Dit is het negende interview in de reeks, om er achter te komen wie het gebruikt, wat ze eraan hebben en vooral: waarom (of… waarom niet)?

Vanaf september 2011 interviewde ik Sabine Uitslag (CDA Tweede Kamerlid), daarna Roos van Vugt van Deloitte, Jacco Vlastuin, online campaigner bij Oxfam Novib, Harold Meerveld van Hijblogt, Sanne Swinkels van het 365dagenproject, Elja Daae van #blogpraat, Tineke Rijnen van Avenir, Marina Lanting van Boekhandel Roodbeen in Nijkerk, Nanda Suwargana van KVK Hallo!, mijn leergang-docente Jojanneke van den Bosch, Ineke Hovenkamp die blind is en haar eigen massagepraktijk heeft en Arlinde Plomp van Green Canteen.

Zoals ik afgelopen maandag ook al schreef, ben ik sinds kort lid van het vrouwennetwerk Sales Is Sexy. De bedenker van dit netwerk is Lucinda Douglas, een acquisitie- en sales expert uit Apeldoorn.

Als inleiding: sinds wanneer ben je actief op social media, op welke, en vooral: waarom ben je eraan begonnen (Lucinda 1.0)?
Ik ben sinds 2010 actief op Linkedin en sinds begin 2011 op Twitter. Ik maak gebruik van Facebook maar dat is duidelijk niet mijn medium, zo veel informatie. Ik ben begonnen met Linkedin omdat ik mijn netwerk wilde uitbreiden. Twitter ben ik begonnen om aan het merk Lucinda Douglas te werken. Beide werken heel goed.

Sinds wanneer ben je ‘zakelijk’ bezig met social media?
Ik ben sinds 2010 zelfstandig en ook vanaf dat moment actief met mijn bedrijf Clients for Clients. Sales Is Sexy ben ik begonnen in 2011 en ik ben in 2012 hiermee online gegaan. De social media liepen met elke stap mooi in de pas.

In hoeverre is het belangrijk dat bedrijven/mensen op social media te vinden zijn? Of is het niet echt nodig?
Eigenlijk verwacht ik iedereen te kunnen vinden op social media. Diverse media vind ik prettig. Zo krijg ik een indruk van hoe iemand zichzelf ziet. Een ontmoeting is dan een volgende stap. Ik ben een enorme voorstander van social media. Het is een versterker en geeft aan wie je bent. Mensen doen zaken met mensen en ik wil ook altijd weten wat iemand beweegt. Ieder bedrijf kan baat hebben bij social media. Het is je invalshoek die van belang is. Natuurlijk kan je zonder, maar dat is in mijn optiek een gemiste kans.

Wat heeft de website van SalesIsSexy je gebracht?
Oh, lastig. Sales Is Sexy brengt mij voldoening, uitdaging en plezier. Ik verbind mensen met elkaar op een geweldige manier waarbij ik een goed gevoel heb. Ik zorg ervoor dat vrouwen elkaar de handel gunnen en van elkaar leren. Ik kan altijd leuke events bedenken en dat past heel goed bij mij en dit concept. Ik benader bedrijven die ik anders niet zou benaderen voor sponsorschap in ruil voor exposure via social media. Kortom… ik geniet als persoon.

Wat vind jij nou zo boeiend/leuk/interessant aan social media. En… wat vind je ontzettend vervelend?
Op social media kan je jezelf laten zien en je kennis etaleren. Het gaat hier vooral om hoe je het zegt en niet zo zeer wat je zegt. Dat vind ik zo mooi. Sommige mensen volgen je omdat ze je interessant vinden en anderen niet. Het is zo simpel. Je content en persoon zijn hier je marketing tools. Ik vind het super dat anderen ook zo toegankelijk zijn als je meer van ze af weet. Zo kan je ook contact leggen met mensen die je anders nooit zou ontmoeten. Ik ben dan ook een enorme twitterfan. Vervelend is misschien voor bedrijven dat ze niet zomaar kunnen stoppen, het online visitekaartje hebben ze continue nodig.

Haal je wel eens belangrijke informatie van een social medium af, dat je anders niet geweten had (persoonlijk en zakelijk)?
Ja, zakelijk gezien kom ik informatie tegen die ik anders werkelijk niet tegen zou komen. Ik volg een aantal kenners, maar ze moeten wel menselijk zijn. Ik ben gek op MENSEN. Persoonlijk geldt het niet zo voor mij, maar zakelijk wel!

Wie (wat) is volgens jou de beste en wie een hele slechte op de diverse sociale media?
Gewoon lekker jezelf laten zien op social media vind ik geweldig. Als je zakelijk bezig bent, knipoog, kwinkslag, humor en vooral innovatief! Verkopen op social media is een no-no. Not done! Oh ja en dit ook nog. Sommige mensen leggen contact met mij niet om wie ik ben maar om wie ik ken. Niet leuk.

Waar ben je trots op in je werk van de afgelopen tijd? En waarom?
Sinds september ben ik National Sales Manager (a.i.) bij Seabourne Express. Ik bepaal beleid voor sales. Maak een blauwdruk voor de toekomst. Ik hoop binnen een half jaar klaar te zijn met deze opdracht en dat ze nog heel lang de vruchten mogen plukken van mijn salesrichting.
Waarom? Jeetje, gemakkelijk maak je het niet: -) Ik heb een bepaalde visie op sales en wat fijn als je waarde, continuïteit en inzicht kan toevoegen. Bijzonder fijn. Ik combineer dit met overige opdrachten, gezin en man. Dat vind ik leuk. Diversiteit in mijn leven en vergeet mijn vrijheid ook niet…

Is het naïef om te denken dat social media niet de toekomst is?
Ja, dat is het zeker wel. Je kan het zo gemakkelijk in je voordeel gebruiken en alleen al daarom omhels ik het. Over tien jaar hebben wij natuurlijk andere vormen van social media maar dit fenomeen is nu werkelijk de toekomst.
Heldere communicatie is essentieel in social media. Je kan de leukste zijn, maar als je niet duidelijk kan communiceren wie je bent, wat je wilt en vooral wat een ander aan je heeft, kan je het maar beter laten. Sla je de juiste toon aan… daar kom jij in beeld.

4 thoughts on “… dat social media met elke stap mooi in de pas lopen

  1. Pingback: … dat ik blij wordt van écht zijn | Maaike Ontdekt

    • Bedankt voor je reactie! Ik heb een blog voor maaike gemaakt met mijn visie op social media, die komt volgende week online:)
      Groetjes manon!

Wat vind jij?

