… een helpende hand bij het bloggen – gastblog

Vanaf vandaag laat ik elke twee weken iemand aan het woord als gastblogger. Het algemene thema van deze gastblogs is: ‘wat ik ontdekte/vind/wil vertellen van/over social media’.

De aftrap is nu door Yvonne Alefs van Van Wens naar Website.

Een helpende hand
Soms weet je dat iets goed voor je is – laten we zeggen 3x sporten in de week – maar je weet niet waar en hoe je beginnen moet. Je hebt eigenlijk iemand nodig die je even ‘bij de hand neemt’ en  met jou een start maakt, zodat je daarna op eigen houtje verder kunt gaan.

Met bloggen kan het ook zo zijn. Diep van binnen weet je dat je er mee zou moeten beginnen, maar waar en hoe? In deze blog neem ik je bij de hand. Samen zetten we een webblog op en ik laat je zien hoe je jouw eerste bericht kunt publiceren. Daarna is het aan jou om de blogwereld te veroveren!

10 redenen om te bloggen
Voor het geval ik je ook nog over de streep moet halen om überhaupt met bloggen te beginnen, zijn hier 10 redenen waarom je ‘zou moeten’ bloggen:

  1. Door te bloggen wek je vertrouwen in jouw deskundigheid.
  2. Door in social media te verwijzen naar jouw webblog maak je indirecte reclame voor jouw product/dienst, hetgeen sympathieker wordt gevonden dan directe reclame.
  3. Door regelmatig jouw blogartikelen te lezen, krijgt men het gevoel jou persoonlijk te kennen, en zal je makkelijker benaderen.
  4. Door op jouw webblog te verwijzen naar jouw website, trek je meer bezoekers naar jouw website.
  5. Door te bloggen heb je iets van jezelf om op social media naar te verwijzen, in plaats van alleen goede artikelen van anderen.
  6. Wanneer je goede/behulpzame blogartikelen schrijft, worden deze op andere social media geretweet, geliked, gelinkt en geplust, waardoor je netwerk groeit.
  7. Een webblog dat geïntegreerd is in jouw website (www.jouwdomeinnaam/blog) zorgt voor regelmatige verversing van jouw site, hetgeen goed is voor SEO*.
  8. Het schrijven van blogartikelen zorgt voor verdieping van jouw eigen vakkennis, omdat je op zoek gaat naar aanvullende en onderbouwende informatie.
  9. Door naar verloop van tijd jouw blogartikelen te bundelen kun je een boek of e-book maken. Deze laatste kun je weggeven als men zich bijvoorbeeld abonneert op jouw blog.
  10. Bij het geven van trainingen/workshops vormen jouw blogartikelen een leidraad voor lesmateriaal.

* SEO= Search Engine Optimization oftwel goede vindbaarheid door zoekmachines.

In 10 stappen naar een eigen WordPress webblog
Heb ik je kunnen overtuigen? Mooi, dan gaan leer ik je in de volgende 10 stappen hoe je een eigen webblog in WordPress kunt opzetten en jouw eerste artikel kunt publiceren.

*Alhoewel het uit SEO oogpunt beter is om een geïntegreerde webblog (zie punt 7 hierboven ) te hebben, heb ik in dit blogartikel voor een losstaande webblog gekozen. Een geïntegreerde webblog vereist een aanpassing van jouw website, hetgeen weer inhoudt dat je de maker of beheerder van jouw website moet inschakelen. Dat zou misschien net een stap te ver voor je zijn om met bloggen te beginnen, wat weer zonde zou zijn, want SEO is maar 1 van de vele voordelen die bloggen met zich meebrengt. Mocht het bloggen je bevallen, dan kun je altijd nog later jouw webblog in jouw website
laten integreren.*

  1. Bedenk een url (www.jouwnaam.wordpress.com), gebruikersnaam en wachtwoord voor jouw webblog en zorg voor een
    geldig e-mail adres.
  2. Volg video les 1 en maak jouw eigen WordPress webblog aan.
  3. Kies met behulp van video les 2 een mooi thema uit en verzin een pakkende titel voor jouw webblog.
  4. Brainstorm over de onderwerpen waar je veel kennis over hebt en schrijf ze allemaal op.
  5. Bedenk voor wie je gaat schrijven, wat is jouw doelgroep, welke vragen wil je beantwoorden, welke kennis wil je met de lezers van jouw blogartikel delen?
  6. Kies uit de onderwerpen van je brainstorm sessie (zie punt 4) het eerste onderwerp waarover je wilt gaan schrijven.
  7. Werk dit onderwerp in grote lijnen uit in een tekstverwerker en verzamel evt. afbeeldingen en video’s die je wilt toevoegen in een map op je computer.
  8. Bekijk video les 3 en schrijf – aan de hand van punt 6 – jouw eerste blogartikel.
  9. Voeg met behulp van video les 4 foto’s, bestanden en You Tube video’s toe aan jouw tekst.
  10. Zorg dat je onderaan jouw blogartikel een ‘branding signature’ schrijft. Leg daarin uit wie je bent en wat je doet en link naar jouw website (tips hiervoor
    vind je in video les 5).
  11. Publiceer jouw artikel (zie video les 3).

Het verspreiden van jouw blogartikel op social media
Zodra je een eigen blogartikel op jouw webblog hebt gepubliceerd, is het tijd om dit te verspreiden op social media en op verschillende fora, zoals Hallo! (kopiëren en plakken – en misschien wat herschrijven omdat je geen directe reclame mag maken).

Schrijf een uitnodigende tweet en voeg een link toe naar jouw blogartikel (ga naar jouw blogartikel, kopieer het url in de adressenbalk van jouw browser en plak dat vervolgens in jouw tweet). Zet een bericht op Facebook of Google+ met wederom een link naar jouw blogartikel. Doe hetzelfde met LinkedIn en alle andere social media die je gebruikt.

Zorg ervoor dat je in een bepaalde regelmaat (1x per week, 1x per 2 weken, 1x per maand) nieuwe blogartikelen schrijft – ja, bloggen kost tijd, maar alle vormen van netwerken kosten tijd! – zodat mensen steeds terugkomen naar jouw blog en er vertrouwd mee raken.

Hoe beter jouw blogartikelen een antwoord geven op de vraag waarmee de bezoeker zit, des te meer bezoekers zul je naar jouw webblog (en indirect naar jouw website) blijven trekken.

Er bestaan ook allerlei manieren om mensen zich te laten abonneren op jouw blog (rss feeds, e-mail inschrijving), maar dat is iets voor een ander blogartikel.

Toegift
Voor wat de dashboard van WordPress betreft, zou ik zeggen: ga experimenteren met de vele mogelijkheden die het – naast datgene wat ik al in de videolessen heb uitgelegd – nog biedt. Op internet kun je een schat aan video tutorials vinden over het aanpassen, aanvullen en optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van een WordPress blog. Hier is er alvast één:

——————————————————————————————————
Yvonne Alefs - webdesigner

Yvonne Alefs is webdesigner bij van Wens naar Website – voor betaalbare doch professionele WordPress websites. Met de WordPress Styling
Service
zet zij haar kennis van CSS en HTML in om bestaande WordPress websites een (huis)stijlvol look te geven. Verder geeft zij regelmatig WordPress workshops voor beginners.

Advertisements

2 thoughts on “… een helpende hand bij het bloggen – gastblog

  1. Heel interessant artikel!
    Volgens de WordPress Tutorial kan je je branding signature ook automatisch bij elk bericht laten invullen (zodat je dat niet elke keer hoeft te doen), maar wanneer ik dat toepas, crasht m’n blog. Ik zal het dus voortaan toch maar handmatig doen.

Wat vind jij?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s