… de tip van de (maan)dag: een boek vaker dan eens lezen

Elke maandag publiceer ik een tip van de (maan)dag. Vandaag: lees een boek eens meer dan één keer.

Ik lees veel. Heel veel. Of het nu een boek, tijdschrift, blog, of de achterkant van een hagelslagpak is; ik vind het heerlijk om nieuwe informatie op te snuiven. Bijvoorbeeld uit de boeken hiernaast; een stapeltje favorieten.

Het kost tijd, maar dan heb je ook wat; ik leer uit bijna elk boek of artikel wel iets. Maar het nadeel is dat ik veel lees, wat betekent dat ik elke keer overspring naar iets anders, en het geleerde soms maar kort blijft hangen. En dat vind ik jammer.

Nu zag ik deze oproep om in een jaar maar 3 boeken te lezen. Drie. Niet meer. Om de informatie uit die boeken echt door te laten dringen. Ik weet niet of ik daar klaar voor ben; ik denk dat ik gek zou worden van de lijst van nog te lezen boeken die zich na een maandje al zal aandienen…

Maar het idee spreekt me aan. Ik lees écht goede boeken (of artikelen) ook vaker dan een keer. En elke keer leer ik weer wat nieuws uit diezelfde woorden. Ik leen veel boeken uit de bibliotheek, maar de boeken die blijven hangen, die koop ik daarna. Zodat ik ze nog een paar keer kan lezen.

Lees jij weleens een boek twee – of meer – keer? En zou jij mee kunnen doen aan de 3-boeken-uitdaging?

4 thoughts on “… de tip van de (maan)dag: een boek vaker dan eens lezen

  1. Oef, ik begrijp de theorie erachter en er zit ook echt wel iets in, want inderdaad: je leest een boek en daarna raak je toch al snel heel veel weer kwijt. Dit heb ik trouwens ook met films, eigenlijk met alles🙂. Het zorgt er uiteindelijk voor dat ik er keer op keer van kan genieten, omdat ik veel dingen alweer vergeten ben. Maar 3 boeken in het jaar…. ik ben een tegenovergestelde challenge aangegaan dit jaar: ik heb mezelf in januari uitgedaagd 20 boeken te lezen in 2012 en het lijkt te gaan lukken. En dan nog wordt mijn wishlist steeds langer, zaten er maar meer uren in een dag….. het enige wat ik hieruit ga meenemen, is toch weer eens een boek uit m’n eigen kast pakken en opnieuw lezen. Dus dank voor dat deel van je tip voor deze maandag en veel leesplezier gewenst, hoeveel boeken/tijdschriften/blogs je ook gaat lezen!

  2. Hey! Leuke tip! Ik zou het best willen proberen om 3 boeken te lezen in een jaar. Ik zou dan wel goed willen nadenken over welke boeken. Maar dat alleen is al best een goede tip omdat je dan echt gaat nadenken aan welk boek je een jaar lang tijd wilt besteden en dat het ook waard vind. Als christen lees ik trouwens wel regelmatig stukken uit de bijbel. Die telt zeker niet mee😉 Is dat boek van Richard Branson trouwens goed?

    • Dat is het idee inderdaad; dat je goed nadenkt over welke boeken je wilt lezen als je er maar 3 mag lezen, en die vervolgens echt heel goed leest. En toepast. Misschien zou ik met 5 boeken nog wel uit de voeten kunnen..
      En de Bijbel zou dan als 1 boek kunnen tellen inderdaad.
      Het boek van Richard Branson (zijn autobiografie) is geweldig; humor, kennis van zaken en een stukje geschiedenis gecombineerd. Ik ga nog een recensie schrijven!

  3. ik vind lezen wel moeilijk ivm mijn Narcolepsie. Maar als ik een goed boek heb gelezen, koop ik hem het liefst zodat ik m nog een keer kan gaan lezen (over een paar jaar dan wel ofzo)..
    Goede tip in ieder geval:)

Wat vind jij?

