… dat social media niet het enige is op de wereld

Ik wil wel eens weten wat mensen met uiteenlopende bezigheden en beroepen vinden van wat sommigen ‘de hype van de social media’ noemen. Dit is het negende interview in de reeks, om er achter te komen wie het gebruikt, wat ze eraan hebben en vooral: waarom (of… waarom niet)?

Vanaf september 2011 interviewde ik Sabine Uitslag (CDA Tweede Kamerlid), daarna Roos van Vugt van Deloitte, Jacco Vlastuin, online campaigner bij Oxfam Novib, Harold Meerveld van Hijblogt, Sanne Swinkels van het 365dagenproject, Elja Daae van #blogpraat, Tineke Rijnen van Avenir, Marina Lanting van Boekhandel Roodbeen in Nijkerk, Nanda Suwargana van KVK Hallo!, mijn leergang-docente Jojanneke van den Bosch en Ineke Hovenkamp die blind is en haar eigen massagepraktijk heeft.

Tijdens het event #SocialValue12 van Jojanneke (zie hierboven) ontmoette ik Arlinde Plomp. Zij werkt voor Green Canteen van Jongeren Milieu Actief. Omdat het vandaag Dag van de Duurzaamheid is, leek me dit een ideale interviewkandidaat!

Sinds wanneer ben je actief op social media, op welke en vooral: waarom ben je eraan begonnen?
Eind jaren ’90. Ik weet nog goed dat ik met twee computervrienden op 16 jarige leeftijd zat uit te vogelen hoe ICQ werkte, dit op een zolderkamertje van 9 m2. All over the world mensen leren kennen en instant messages versturen vond ik maar wat spannend. Daar begon mijn nieuwe digileven eigenlijk. Geleidelijk aan ben ik andere media gaan gebruiken: Facebook, LinkedIn en bijvoorbeeld Twitter. Voor mij zijn Social Media de ultieme manier om met mensen uit mijn netwerk ook op afstand op een laagdrempelige manier contact te houden. Ik ben dus echt van de Net Generation.

Sinds wanneer ben je ‘zakelijk’ bezig met social media?
Met de zoekfunctie hashtag #vacatures zocht ik op Twitter een passende baan in de maatschappelijke sector. Ik vond een uitdagende vacature als projectcoördinator van het project Green Canteen bij JMA, Jongeren Milieu Actief, de jongerenafdeling van Milieudefensie. Jongeren bedenken voor Green Canteen creatieve campagnes om hun eigen schoolkantine structureel te verduurzamen. En kijk eens waar ik nu zit. Je kunt dus wel zeggen dat ik dankzij Twitter mijn huidige baan gevonden heb.
Ik sluit me voor Green canteen ook aan bij diverse LinkedIn groepen. Met deze tool kan ik de laatste ontwikkelingen volgen op mijn vakgebied en discussie voeren met groepsleden. Om mijn jongerendoelgroep te bereiken en contacten te onderhouden zet ik de groepschat van Whatsapp in.

In hoeverre is het belangrijk dat bedrijven/mensen op social media te vinden zijn? Of is het niet echt nodig?
Ik geloof krachtig in de werkbaarheid van social media om een bedrijf sterker te maken. Social Media moet echter wel passen binnen een strategie en dit betekent weer dat je als bedrijf vooraf moet bepalen waarom, wanneer en wat je Twittert.
Social Media kan daarnaast een goede tool zijn om kennis van anderen boven tafel te krijgen. Dit is minstens zo belangrijk als het zelf hebben van kennis. Voorop staat dat niet het middel, maar het doel van het gebruik van Social Media duidelijk moet zijn.

Wat heeft de website van Green Canteen jullie gebracht?
De website van Jongeren Milieu Actief is een maand geleden vernieuwd. Het doel van deze website is bezoekers informeren over projecten die JMA doet op gebied van Voedsel, Internationaal Recht en Energie, zoals bijvoorbeeld Food@Farm of Make IT Fair. Ik zeg de scholen die Green Canteen hebben uitgevoerd een zelfstandige campagnepagina toe op deze website. Scholen kunnen zo onderling van elkaar leren en elkaar inspireren.

Wat vind jij nou zo boeiend/leuk/interessant aan social media? En… wat vind je ontzettend vervelend?
We voelen ons gelukkiger als we veel vrienden en interactie met vrienden hebben, maar deze vrienden vormen tegelijkertijd ook het gevaar van sociale vergelijking waardoor ons zelfvertrouwen, subjectieve welzijn of geluksgevoel juist daalt. Bijzonder toch? Ik vind het ook intrigerend dat mensen zichzelf positief presenteren om een ‘imago’ hoog te houden. Positieve presentatie resulteert in waardering en vriendschap in de vorm van de welbekende ‘likes’. Ik vind het daarom bijzonder als mensen toch dichtbij zichzelf blijven en durven te zeggen dat het een keer wat minder goed gaat. Dat hoort tenslotte bij het leven.

Haal je wel eens belangrijke informatie van een social medium af, dat je anders niet geweten had (persoonlijk en zakelijk)?
Ik maak bijvoorbeeld vooral gebruik van Google Alerts om op de hoogte te blijven van interessante ontwikkelingen rondom marketing-communicatie, events en jongerenparticipatie. Dagelijks verschijnt via email een Google Alert met de laatste nieuwtjes. Dit medium heb ik ook ingezet bij mijn zoektocht naar een baan. Heel handig.

Wie (wat) is volgens jou de beste en wie een hele slechte op de diverse sociale media?
Ik vind niet dat ik iemand moet bestemepelen als slechte of goede specialist. Iedereen twittert op zijn eigen manier. Ook ik moet het medium nog ontdekken en moet nog veel leren.

Waar ben je trots op in je werk van de afgelopen tijd? En waarom?
Grenzen verleggen, ontdekken en inperken. En tegelijkertijd heel nieuwsgierig blijven.  Het is soms een proces van vallen en opstaan maar het hoort er nou eenmaal bij. Dat is de enige manier om te leren. Ik leer steeds beter hoe ik beslissingen kan nemen en hier voor de volle 100 % achter kan staan. Ook in mijn werk met Jongeren voor Green Canteen. Daar ben ik trots op.

Is het naïef om te denken dat social media niet de toekomst is?
Ja, het is naïef om dit te denken. Maar het is ook naïef om te denken dat social media het enige is op de wereld.

3 thoughts on “… dat social media niet het enige is op de wereld

  1. Pingback: … dat ik blij wordt van écht zijn | Maaike Ontdekt

  2. Pingback: … dat social media met elke stap mooi in de pas lopen | Maaike Ontdekt

  3. Leuk interview, en wat een interessante baan! Nog nooit gehoord van Google Alerts, maar zal t onthouden wanneer ik nog een baan zoek:)
    Xx

Wat vind jij?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s