… de tip van de (maan)dag: Miss Marketing

Elke maandag publiceer ik een tip van de (maan)dag. Vandaag: een boekrecensie over het boek ‘Miss Marketing’.

Ik ben een vrouw. Jij denkt misschien: waarom zeg je dat? Omdat het boek dat ik heb gelezen gaat over feminine marketing. In ‘Miss Marketing, Business in de Evanomie’ wordt ons duidelijk gemaakt dat vrouwen verreweg de meeste beslissingen maken om dingen te kopen. Niet alleen boodschappen en huishoudelijke dingen, maar ook wat betreft vervoer (welke auto bijvoorbeeld), cadeautjes (Hallmark zou niet bestaan zonder vrouwen), huizen en financiële producten.

Helaas spelen lang niet alle organisaties daarop in; verkopers denken vaak dat mannen de beslissingen maken, en houden dus ook geen rekening met hoe vrouwen denken. En vrouwen zijn niet zo geïnteresseerd in half naakte vrouwen in reclames, competitie en emotieloze verhalen. Vrouwen denken langer na, gebruiken al hun zintuigen, denken emotioneler na, en willen verbinden, niet onderscheiden.

In het boek komen begrippen als ‘ Feminine Future’, ‘ Prinsessenbrein’ en het Feminine Sparks Model aan bod. Dit laatste bestaat (duidelijk uitgelegd in het boek) uit de Relatie Spark, Therese Spark, Utopia Spark en Atlas Spark. Kortom: relaties, goed doen, toekomst en ontzorgen.

Het boek is doorspekt van interviews met allerlei deskundigen en ‘dames van nu’, waarin de theorie uitgelegd wordt. Daarnaast zijn er meerdere werkbladen die ingevuld kunnen worden, om het voor jezelf duidelijk te krijgen, en checklists.

Wat ik erg vervelend vond, waren de spel- en stijlfouten in het boek, waar ik als communicatieadviseur erg lastig doorheen kon lezen. Maar ondanks dat, is dit een interessant boek waar ik zeker ideeën uit ga gebruiken. Omdat ik weet dat vrouwen inderdaad toch echt anders beslissen dan mannen, en die kans mag niemand laten liggen!

(Ik schreef deze recensie voor KVK Hallo!, het platform voor ondernemers van de Kamer van Koophandel). Een van de communitymanagers, Nanda, heb ik een tijdje geleden geïnterviewd, lees het hier.)

3 thoughts on “… de tip van de (maan)dag: Miss Marketing

  1. I LOVE FEMINISME/EMANCIPATIE!!:)
    leuke recensie maaik, wel erg dat t boek spelfouten bevat, maarja.. inhoud telt natuurlijk ook.

  2. Ik ben hier niet zo in thuis. Niet echt een boek waar ik eens lekker voor zou gaan zitten. Maar buiten dat ben ik het wel met je eens.

Wat vind jij?

