… dat schelden (ook online) wel pijn doet

Yvonne Alefs schreef vandaag een blog over gemeen gedrag op Twitter. Ik schrok, want het is niet leuk als iemand die je aardig vindt, zo wordt aangevallen online. Offline, online… dat maakt in dat geval trouwens weinig uit, behalve dat er online een scherm tussen zit. Daarom hier mijn mening en reactie.

Ik ben ook wel eens gemeen bejegend op Twitter. Iemand die zei dat ik een lelijke ava had bijvoorbeeld. En bedankt. Daardoor was ik wel even van de leg, maar daarna bedacht ik me dat het een jochie was die vast heel gefrustreerd was en het misschien niet eens zo meende. En heb ik m geblockt. Dat zal m leren 😉

Kon dat ook maar in het echte leven: iemand die gemeen is, blocken. Helaas. Natuurlijk kan je ervoor zorgen dat je uit de buurt blijft van giftige mensen (zo noem ik ze, want dat zijn ze), en dat je er niet te veel over na denkt als je zo’n opmerking krijgt. Maar dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.

Niet alleen offline wordt er dus gemeen gedaan of ronduit gepest, ook via social media komt het steeds vaker voor. Op Facebook bijvoorbeeld, waar voorbeelden zijn van jongeren die zelfmoord plegen na online gepest te zijn. Via chatrooms, op blogs, op Hyves, MSN…

Meestal is het niet alléén online, maar in combinatie met pesten op school of het werk. Maar online kunnen mensen zich ook verschuilen achter een avatar of schuilnaam. Dat is nog belachelijker. Er worden wel maatregelen genomen, maar soms is het dan al te laat. Gelukkig kun je er steeds meer over lezen.

Schelden doet pijn. Of het nu op school bij de kluisjes is, op je werk wanneer je wordt genegeerd, of online via social media. Ook als het onschuldig lijkt. Trust me, I know.

4 thoughts on “… dat schelden (ook online) wel pijn doet

  1. Ik was gisteren gelijk door naar het blog van Yvonne geraced zonder jou te complimenteren – fijn blog en belangrijk onderwerp!!

    Kijken of het me nu wel lukt me te abboneren 😉

    Fijn weekend straks!
    Groet
    Carolien

  2. Goede blog Maaike! Pesten online is soms nog erger dan offline, opmerkingen aan je digitale adres komen letterlijk je veilige huis (of slaapkamer) binnen. En iedereen kan ook nog eens meegenieten van jouw vernedering. Erg goed dus dat je hier aandacht aan besteedt! Enneuh…. niks mis met je ava 😉

  3. Ik ben t helemaal met je eens,zus. Pesten is t domste wat je kan doen, je weet niet hoe hard t iemand kan raken. En als je iemand ziet die gepest wordt: help hem/haar! Anders ben je net zo slecht bezig als de pesters!!
    Goede blog,er kan niet genoeg aandacht aan worden besteed.

Wat vind jij?

