… wat je niet kunt zien op social media

Ik wil wel eens weten wat mensen met uiteenlopende bezigheden en beroepen vinden van wat sommigen ‘de hype van de social media’ noemen. Dit is het negende interview in de reeks, om er achter te komen wie het gebruikt, wat ze eraan hebben en vooral: waarom (of… waarom niet)?

Vanaf september 2011 interviewde ik Sabine Uitslag (CDA Tweede Kamerlid), daarna Roos van Vugt van Deloitte, Jacco Vlastuin, online campaigner bij Oxfam Novib, Harold Meerveld van Hijblogt, Sanne Swinkels van het 365dagenproject, Elja Daae van #blogpraat, Tineke Rijnen van Avenir, Marina Lanting van Boekhandel Roodbeen in Nijkerk, Nanda Suwargana van KVK Hallo! en mijn leergang-docente Jojanneke van den Bosch.

Social media zijn vaak erg visueel ingesteld. Daarom was ik al een tijdje nieuwsgierig naar wat iemand die niet kan zien, met social media kan. Ineke Hovenkamp heeft naast haar werk bij Kadera een eigen massagepraktijk, en is blind. Ik interviewde haar over haar gebruik van social media.

Als inleiding: sinds wanneer ben je actief op social media, op welke, en vooral: waarom ben je eraan begonnen (Ineke 1.0)?  
Eigenlijk ben ik pas vanaf mei dit jaar actief op social media. Ik ben er aan begonnen omdat veel mensen om me heen er gebruik van maken. Collega’s, klanten, familie en kennissen hebben het vaak over social media. Ook veel bedrijven zijn actief. Je kunt ze volgen op Twitter of facebook. Omdat ik niet achter wil blijven en ook mee wil doen ben ik er ook aan begonnen. Ik heb ook een bedrijf (www.massagepraktijkquies.nl). Ik wil ook klanten werven. Misschien kan social media daar een bijdrage aan  leveren.

Sinds wanneer ben je ‘zakelijk’ bezig met  social media?
Ook sinds mei. Vooral zakelijk heb ik belangstelling voor social media. Persoonlijk geef ik mezelf vaak onvoldoende tijd om erg actief te zijn op facebook of twitter. Ik ben misschien wat ouderwets, maar een persoonlijk gesprek vind ik vaak het meest plezierig. Ik kan dan iemand zijn of haar stem horen en dat blijft bij mij toch de voorkeur  houden. Op zakelijk gebied is social media voor mij bruikbaar. Het is een goede manier om veel mensen te bereiken en als je mensen volgt weet je ook op een gemakkelijke manier wat er bij hen speelt.

Wat is voor jou lastig omdat  je blind bent, of is er niets anders, in het gebruik van social media? En hoe doe je dat praktisch?
Die foto’s, daar heb ik last van. Die kan ik niet zien, dus dat heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Helaas wordt daar bij social media wel veel gebruik van gemaakt. Voor mij erg jammer. Verder is social media via de iPhone, iPad en iPod erg toegankelijk. Bij deze smartfones kun je gebruik maken van voiceover. Voiceover zorgt er voor dat alles wat op het scherm  te lezen is omgezet wordt naar spraak en/of braille. Zelfs het aanraakscherm is goed te gebruiken. Omdat de gebruikvriendelijkheid bij Apple zo groot is en je op intuitie kunt werken is het goed te doen.

Wat vind jij nou zo boeiend/leuk/interessant aan social media. En… wat vind je ontzettend vervelend?
Ik vind het zo leuk dat je leuke weetjes of dingen waar je interesse voor hebt zonder er iets voor te doen krijgt toegestuurd. Je hoeft alleen maar iemand te volgen. Ik heb mijn eigen massagepraktijk aan huis. Voor massage ben ik geinteresseerd in etherische olie. Ik volg Kneipp en Welleda. Nu blijf ik op de hoogte als er nieuwe olieen zijn. Erg leuk!

Haal je wel eens belangrijke informatie van een social  medium af, dat je anders niet geweten had (persoonlijk en zakelijk)?
Ja, soms wel. Vaak moet je wel even de website zelf raadplegen om er echt meer over te lezen, maar je wordt toch even kort  getipt.

Waar ben je trots op in je werk van de afgelopen tijd? En waarom?
Een klant die zich positief uit op twitter. Een klant die blij is met mijn massage maakt me blij. Daar doe ik het voor.

Is het naïef om te denken dat social media niet de toekomst is?
Het is al de toekomst. Het wordt erg vaak gebruikt en je hoort het steeds vaker. Volgens mij blijft dit zich wel ontwikkelen.

4 thoughts on “… wat je niet kunt zien op social media

  1. Pingback: … dat ik blij wordt van écht zijn | Maaike Ontdekt

  2. Pingback: … dat social media met elke stap mooi in de pas lopen | Maaike Ontdekt

  3. Pingback: … dat social media niet het enige is op de wereld | Maaike Ontdekt

  4. Wat een leuk interview! Had er nooit bij stilgestaan hoe t is om social media te gebruiken voor iemand die blind is. Leuk om te horen dat Apple hierin heel toegankelijk is.

    Groetjes!

Wat vind jij?

